Beschrijver: De video gaat over het beroep "Stukadoor". Een student stukadoor spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als stukadoor aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Stukadoor". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Michael en de volgende tekst verschijnt: "Student, Michael Euren". De scene gaat over naar Arno met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Arno Scheffer". Michael laadt een volle zak in een kruiwagen. In beeld staat het volgende weergeven: "De stukadoor voert stukadoorswerk uit aan wanden, plafonds en gevels."
Als eerste komt Michael aan het woord.
Michael: Ik maak muren weer recht. Er zitten rondingen in en hoeken. Je maakt een muurtje en dat is handwerk.
Beschrijver: In de video mixt Michael het stucmateriaal met een speciale mixer. Arno neemt het woord over.
Arno: Niveau 2 is het basis stukadoren. Je gaat met gips smeren. Ze krijgen de basisprincipes van het stukadoren mee.
Beschrijver: Na Arno horen we Michael. Michael neemt een beetje stucmateriaal en klimt een trapje op. Hij brengt het mengsel aan op de muur.
Michael: Ik ga zo een muur stuken om te laten zien hoe dat gaat.
Beschrijver: Arno staat naast Michael en bekijkt zijn werk. We horen nu Arno en daarna Michael.
Arno: Michael, wat is belangrijk? Waar moet je sowieso op letten?
Michael: Er moet voldoende materiaal op de spaan zitten naar de hoek toe.
Beschrijver: Arno komt aan het woord.
Arno: Wat is er zo mooi aan dit vak? Je komt aan bij een onbewerkte muur. Als je weggaat dan is die helemaal glad. Bij vertrek is de klant erg blij dat je geweest bent. Ik vind het geweldig om de passie voor het vak over te brengen op de jongens.
Beschrijver: We gaan terug naar Michael.
Michael: Muurvarkens. Ze zeggen dat stukadoors slordig zijn en alles ondersmeren. Op school leer je wel zoveel mogelijk op te ruimen en netjes te werken. Ik kan netjes werken, als het moet.
Beschrijver: Arno reageert op Michael. In de volgende scene vertelt hij over het beroep.
Arno: Als het moet?
Bij een goede stukadoor moet je als alles klaar is niet zien dat hij geweest is. Behalve aan het eindproduct.
Beschrijver: Na Arno neemt Michael weer het woord.
Michael: Vanuit de hoogte naar beneden werken en het mooi maken lijkt me lastig.
Het is gezellig maar er wordt ook serieus gewerkt. Anders word je geen stukadoor.
Beschrijver: Ze bekijken beiden de muur. We horen Arno.
Arno: Keurig.
Beschrijver: Michael neemt een selfie-video op. Hij laat het eindresultaat zien. We horen nu Michael. De video gaat vervolgens naar een einde.
Michael: Dat ziet er goed uit, toch?
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Stukadoor". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "beheerst de basistechniek", "bereidt werkzaamheden voor", "behandelt en repareert", "doet de afwerking", "levert kwaliteit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Stukadoor" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en netjes", "sterk en fit", "luisterend en samenwerkend", "oog voor detail". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.