Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround waterbouwer". Een student allround waterbouwer spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround waterbouwer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround waterbouwer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mark en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mark Boele". De scene gaat over naar Geurt met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Geurt Boele". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt langs of op waterwegen en maakt, onderhoudt en verwijdert waterbouwkundige constructies." Ze zijn in de video aan het werk in een sloot.
Als eerste komt Mark aan het woord.
Mark: Hoi, ik ben Mark. Ik volg de opleiding allround waterbouwer niveau 3 en ik werk bij grond- en beschoeiwerken Boele. Wij zijn werkzaam in de grond- en beschoeiwerken. We maken vooral damwanden, beschoeiingen, stuwen en gemalen. We zorgen voor de oeverbeschermingen en dat we in Nederland droge voeten houden.
Beschrijver: We horen nu Geurt uitleg geven aan Mark. Hij houdt een bout vast.
Geurt: We moeten even kijken hoeveel we ze korter moeten maken om te zorgen dat hij tegen het beton aan komt.
Beschrijver: Daarna vervolgt Mark zijn verhaal. Ondertussen worden er beelden getoond van hen in de bouwput. Ze bekijken een tekening.
Mark: We zijn vandaag in Blaricum, bij een project waar wij het houtwerk verzorgen. We maken hier een kanoglijgoot zodat mensen in een kano naar beneden kunnen glijden van hoog naar laag water.
Beschrijver: In deze scene zitten ze beiden op kantoor en bekijken ze een tekening. We horen Geurt. Daarna vertelt hij over zijn werk.
Geurt: We checken ook even de maat van het waterpeil. Die is plus 40.
Het buiten zijn, je bent altijd buiten in de natuur. We genieten in het voorjaar enorm van de vogels. En de afwisseling van de projecten. Het is zeker geen saai werk.
Beschrijver: In deze scene wijst Mark naar de tekening en we horen hem tegen Geurt. In de volgende scene horen we Mark over zijn ervaringen. Daarna neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond is de bouwput te zien. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Mark: Die plankjes staan hier doorgetekend in het beton en hier hebben we die uitsparing nog. Daar komt nog een luik in.
Je maakt veel mooie dingen, het is gezond werken buiten. Vooral het constructieve werken vind ik mooi. Mijn naam is Mark. We zijn hier op een project in Blaricum. We zijn een kanoglijgoot aan het maken voor de recreatie.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround waterbouwer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "richt het werkterrein in en onderhoudt deze", "brengt verharding aan", "voert kleinschalig baggerwerk uit", "maakt en verwijdert waterbouwkundige constructies", "organiseert dagelijkse werkzaamheden voor collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround waterbouwer" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "overtuigend", "techneut", "flexibel", "buitenmens". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.