Beschrijver: De video gaat over het beroep "Straatmaker". Een student straatmaker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als straatmaker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Straatmaker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Joep en de volgende tekst verschijnt: "Student, Joep Hoffmans". De scene gaat over naar Henk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henk Habraken". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan straten, trottoirs, parken en speeltuinen en zorgt ook voor verkeersafzettingen, straatmeubilair, hekken en afrasteringen." Op de beelden tikt Joep de klinkers aan met een hamer.
Joep neemt nu een selfie-video op. We horen hem.
Joep: Hoi, ik ben Joep. En dit is mijn werkplek. Hier zijn wij een tegelpad aan het maken.
Beschrijver: Het woord gaat over naar Henk. Op de beelden laden Joep en Henk de materialen uit de werkbus.
Henk: Ik ben uitvoerder c.q. leermeester bij Ketelaars bestratingen en groenvoorziening. Wij doen bestratingen, groenaanleg, riolering. Infiltratie doen wij heel veel in. En daktuinen doen we ook weleens. Dat is dus eigenlijk heel divers.
Beschrijver: We gaan terug naar Joep. Er worden beelden getoond van Joep die de stenen legt en de machine die helpt met het leggen van de stenen.
Joep: Ik volg de opleiding stratenmaker niveau 3. Dat is van tevoren het grondwerk maken. Vervolgens de beddingen afrijden. Banden zetten. Stenen, klinkers en tegels leggen met de klem. Af en toe met de hand.
Beschrijver: Henk bekijkt het werk van Joep en geeft feedback.
Henk: Netjes gewerkt, Joep.
Beschrijver: Joep reageert vervolgens op Henk.
Joep: Mooi, dan ga ik zo door.
Beschrijver: Na Joep komt Henk aan het woord.
Henk: We proberen die leerling zo goed mogelijk te begeleiden op het werk. Als we zien dat ze ergens tegenaan lopen dan sturen we ze bij.
Beschrijver: Joep deelt nu zijn ervaringen op het werk. In de volgende scene geeft hij advies aan een collega.
Joep: Wat ik leuk vind aan dit werk, je bent altijd buiten bezig met je handen. Veel collega's om je heen.
Houd er rekening mee dat die bak haaks in de stoep blijft staan.
Beschrijver: Henk geeft feedback over Joep. Ondertussen worden er beelden getoond van Joep die tegels legt. Daarbij maakt hij gebruik van een apparaat.
Henk: Als stratenmaker heeft hij heel veel bijgeleerd. Een maand van zijn theorie en in de praktijk gewoon vooral leren.
Beschrijver: Joep vult Henk aan. De video gaat vervolgens naar een afsluiting toe.
Joep: Ik kan nog veel meer bijleren.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Straatmaker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "richt verkeersafzetting in en onderhoudt deze", "brengt straatverharding aan", "stelt, plaatst en repareert straatonderdelen", "verwijdert en plaatst straatmeubilair", "controleert op naleving van de voorschriften". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Straatmaker" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "fysiek sterk", "buitenmens", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.