Beschrijver: De video gaat over het beroep "Monteur laagspanningsdistributie". Een student monteur laagspanningsdistributie spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als monteur laagspanningsdistributie aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Monteur laagspanningsdistributie". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mark en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mark Duiverman". De scene gaat over naar Robert met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Robert Schroeten". Ze staan beiden in veiligheidskleding in het veld. In de volgende scene staat Mark in een hoogwerker de armatuur van een lantaarnpaal te vervangen. In beeld staat het volgende weergeven: "Legt elektriciteit aan va meterkast in woning of gebouw."
Als eerste kom Mark aan het woord in zijn selfie-video. In de volgende scene staat hij naast Robert en spreekt hij voor de camera van SBB.
Mark: Hoi. Ik ben Mark en vandaag zijn we met de collega’s armaturen aan het vervangen. Op het moment ben ik frontwerker. Dus ik help in feite de monteur. Ik graaf gaten. Ik graaf de kabels vrij. Ik help met het in elkaar zetten van de lichtmasten.
Beschrijver: Na Mark komt Robert aan het woord.
Robert: We zijn hier in de gemeente Schinnen. Daar zijn we de armaturen aan het vervangen. De armaturen worden vervangen door ledlampen. Die zijn energiezuinig en het onderhoud wordt ook minder voor de gemeente. Dus de gemeente investeert nu flink maar op termijn gaan ze hier geld op terugverdienen.
Beschrijver: We gaan terug naar Mark.
Mark: Ik ben dit gaan doen omdat ik het uitdagend vond. Ik werk graag buiten. Dat is ook een pluspunt.
Beschrijver: Na Mark horen we Robert. Ondertussen worden er beelden getoond van Mark en Robert die bezig zijn met het vervangen van de armaturen. In de volgende scene bestuurt Robert de hoogwerker.
Robert: Als je dit beroep wilt gaan uitoefenen, dan moet je niet kleurenblind zijn. Je moet de kleuren kunnen herkennen van de kabels. Je moet heel strikt kunnen werken. Er zijn strikte regelgevingen over. Als je niet volgens de voorschriften werkt, dan is dit werk niet geschikt voor jou.
Beschrijver: Mark neemt vervolgens het woord over van Robert.
Mark: De opleiding is best moeilijk. Tenminste voor mij wel. Ik heb niet echt een elektrotechniek achtergrond. Dus dat is toch even wennen. Er komt heel veel bij kijken zoals formules.
Beschrijver: Robert geeft nu feedback over Mark. Ondertussen is Mark in de video bezig met het installeren van de bekabeling.
Robert: Mark denkt mee. Als de monteur iets aan het doen is dan zoekt Mark zijn werk. Ook voor de monteurs is het fijn als je iemand bij je hebt die met je meedenkt en je echt ook ondersteunt in je werkzaamheden. Mark mag misschien nog wat zekerder zijn van zichzelf. Hij heeft natuurlijk de kans en de potentie om een goede monteur te worden. Maar daar is hij volgens mij nog niet zelf bewust van.
Beschrijver: Mark neemt nu het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop: "Wij leiden vakmensen op", het logo en "Erkend leerbedrijf". Na het verhaal van Mark gaat de video naar een afsluiting.
Mark: Robert is zeer goed als praktijkopleider. Het is heel erg fijn. Als ik vragen heb of ik heb iets nodig, dan kan ik altijd bij Robert terecht. Ik word altijd goed geholpen. Waar ik wel trots op ben is dat ik de kans heb gekregen om dan toch voor monteur te leren. Het is een goed teken dat ze mij de opleiding monteur laten doen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Monteur laagspanningsdistributie". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "legt elektriciteitsleidingen aan", "maakt sleuven en trekt kabels", "maakt aansluitingen", "doet onderhoud en verhelpt storingen", "maakt distributienetten gebruiksklaar", "rapporteert werkzaamheden". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Monteur laagspanningsdistributie" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en technisch", "sterk en fit", "samenwerkend", "vasthoudend en gedisciplineerd", "taakgericht", "veiligheidsbewust en verantwoord". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.