Commercieel medewerker

Ben jij een echt verkooptalent en vind je het leuk om over prijzen te onderhandelen? Als je er ook van houdt om met mensen om te gaan, is dit echt een beroep voor jou!

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Economie en ondernemen
Richting
Commercie, groothandel en internationale handel
Opleidingscode
25874

Opleiding

Tijdens deze opleiding leer je hoe je producten en diensten in de markt zet. Marktonderzoek, marketing en verkoopvaardigheden komen aan bod. Ook leer je hoe je offertes en orders afhandelt en hoe je de verkoop administratief afhandelt. Relaties onderhouden is belangrijk, je leert op welke manieren je dat kan aanpakken.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Studenten­tevredenheid 6,3
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 67%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Studenten­tevredenheid 6,6
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 51%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Mikâil Akça en praktijkopleider Cor Remmers over het vak van commercieel medewerker.

(ENERGIEKE MUZIEK)

Beeldtekst:

De commercieel medewerker houdt zich bezig met klantcontact en het verkopen van producten en diensten.

MIKÂIL: "Ik loop stage bij Weustman. Weustman verkoopt kantoorartikelen, is een groothandel plek en verkoopt koffie, schoonmaakmiddelen."

COR: "Wat de studenten bij ons kunnen verwachten aan werkzaamheden dat zijn: het maken van afspraken met klanten, telefonisch, het uitvoeren van het verkoopgesprek bij de klant, vervolgens het uitbrengen van een offerte en uiteindelijk omdat het een eerste bestelling is van een klant bij de stagiair, zelf die bestellingen ook afleveren."

MIKÂIL: "Ik vind het belangrijk om zelf naar de klant te gaan want dan bouw je een klantenrelatie op. En ja, dat zorgt er dan ook voor dat je een vaste klant hebt en dat je dan meer producten kunt verkopen. Dat die vaste klant ook jou gaat promoten aan andere bedrijven."

Mikâil zit achter een computer en belt met een klant.

MIKÂIL (AAN DE TELEFOON): "Ik heb dan twee soorten koffie. Ik heb de reguliere normale Hanze koffie en ik heb de koffie Hanze espresso dat is 100% Arabica."

Mikâil is in een magazijn.

MIKÂIL (IN EEN VLOG): "Ik heb net twee dozen koffie verkocht

en ik ga nu de bestelling klaarmaken."

MIKÂIL: "Het lastigste is eigenlijk bellen met een klant want ik weet niet altijd wat ik kan zeggen tegen de klant maar Cor helpt mij eigenlijk best wel veel daarmee."

COR: "Ik begeleid de studenten op een coachende manier maar laat ze wel zo zelfstandig mogelijk werken. Dus heel veel zelf doen. Een lijfspreuk van mij is: fouten maken: dat mag niet? Fouten maken dat moet!"

Mikâil zit in een vergaderzaal, een collega geeft uitleg.

COLLEGA: "Cor heeft je natuurlijk ingelicht over de campagne die we gaan voeren rondom de koffie en rondom de ventilator. Dat we vanuit marketing daar even een mooie campagne omheen gaan voeren."

Beeldtekst:

Vakfacts Commercieel medewerker:

- onderzoekt de customer journey

- voert marketing- en communicatie-activiteiten uit

- voert webcare uit

- voert een verkoopgesprek

- zoekt naar nieuwe klanten en/of opdrachten.

Skills:

- commercieel

- klantgericht

- ondernemend

- cijfermatig onderlegd

- digitaal vaardig.

Logo Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt in beeld.

SBB, maakt werk van praktijkleren.

Beroep

Als commercieel medewerker werk je in de verkoop. Jij zorgt ervoor dat de koop wordt gesloten en dat alles goed wordt geregeld. Je belt, je mailt en je regelt veel voor klanten. Soms werk je mee aan speciale verkoop- en marketingacties. Je kan zowel in de binnendienst als de buitendienst werken. Vanachter je bureau heb je veel contact met klanten. Je zoekt uit wat de klant wil en je zorgt ervoor dat hij dat krijgt. Je zoekt uit hoeveel het gaat kosten en hoe lang de levering duurt. Daardoor heb je ook veel contact met collega’s op andere afdelingen. Na al het overleg, doe je de klant een goed aanbod. Als de klant het aanbod ook goed vindt, dan stel je een verkoopcontract of orderbevestiging op.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €12
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 83%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 97%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In alle sectoren waar producten of diensten worden verkocht zijn commercieel medewerkers actief. Van bouwondernemers en IT-bedrijven tot verzekeraars en reclamebureaus. In die sectoren zijn er verschillende marktontwikkelingen. Er komen bijvoorbeeld nieuwe diensten of betere producten bij. Of er komen nieuwe concurrenten op de markt. Of de vraag en behoefte van klanten verandert. Verkoopmedewerkers volgen dit soort ontwikkelingen. Want daardoor ontstaan er nieuwe verkoopkansen. Ook de kantoorwerkzaamheden veranderen. Werken met sales data, digitale tools en sociale media wordt steeds belangrijker.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Commercieel medewerkers ondersteunen bij de verkoop en het contact met de klanten (relatiebeheer). Het doel is de verkoop te vergroten en te zorgen voor tevreden klanten. Daarom houden commercieel medewerkers de marktontwikkelingen goed in het oog. Bijvoorbeeld door de verkoopcijfers (salesdata) te monitoren en te volgen wat er op sociale media gebeurt. Zo hou je in de gaten hoe de behoefte en interesse van klanten verandert en waar nieuwe verkoopkansen ontstaan.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Naast klantcontacten heb je diverse kantoorwerkzaamheden. Denk aan het opstellen van een accountplan, het verwerken van ordertrajecten en aftersales-activiteiten. Daarbij maak je gebruik van computerprogramma’s, sociale media en internet. Goede ICT-vaardigheden zijn dus onmisbaar. Ook leer je hoe je de marktontwikkelingen in jouw sector goed kunt bijhouden. Sociale en communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk) zijn noodzakelijk voor een goed contact met de klanten. Veel bedrijven hebben internationale contacten. Beheersing van de Engelse taal is dus ook van belang. Met mbo 3 kun je doorstromen maar mbo 4. Na afronding van een mbo 4 opleiding kun je doorstromen naar een hbo-opleiding, bijvoorbeeld in economie, bedrijfskunde, marketing, HRM of finance & control.