Manager/bedrijfsleider fastservice

Als manager/bedrijfsleider fastservice bewaak je het concept van het bedrijf, haal je de omzetdoelen en motiveer je het team. Snel goede producten leveren, daar draait het om.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Horeca, bakkerij en recreatie
Richting
Horeca, toerisme en recreatie
Opleidingscode
25177

Opleiding

Je leert de ins en outs van fastfoodbedrijven. Dat betekent ook de financiën en de boekhouding. Je leert leidinggeven en management, inkoop en voorraadbeheer. Het werk op de werkvloer leer je met andere ogen bekijken: hoe kan het beter, gastvrijer en sneller?

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,9
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 53%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Goed
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Manager/bedrijfsleider fastservice"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Manager/bedrijfsleider fastservice". Een student manager/bedrijfsleider fastservice spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als manager/bedrijfsleider fastservice aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Manager/bedrijfsleider fastservice". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Kim en de volgende tekst verschijnt: "Student, Kim van der Schild". De scene gaat over naar Abolfazl met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Abolfazl Karami". Ze bevinden zich in een fastfoodrestaurant. In beeld staat het volgende weergeven: "Geeft leiding, coördineert en leidt (lerende) medewerkers op in een fastservicebedrijf."

Als eerste komt Kim aan het woord.

Kim: Mijn opleiding is manager/bedrijfsleider fastservice, niveau 4. Ik volg mijn opleiding in Amstelveen en dit is mijn laatste leerjaar. Ik assisteer de manager van het bedrijf. En ik neem de verantwoordelijkheid van het bedrijf als meneer er niet is, volledig op mij.

Beschrijver: Abolfazl behandelt gegevens met Kim. We horen Abolfazl. In de volgende scene stelt hij zich voor.

Abolfazl: Kim, vorige week de omzetverwachting heb je heel goed erin gezet. De prognose heb je heel goed gemaakt dus je wist ook van te voren wat wij hier kunnen verwachten.

Mijn naam is Abolfalz Karami. Ik ben de bedrijfsleider in Almere. Ons bedrijf heet King of the Ribs. King of the Ribs is een quickservice restaurant. We serveren kebabburgers, gefrituurde kip maar ook spareribs.

Beschrijver: Na Abolfazl horen we Kim. In de volgende scene stuurt Kim een medewerker aan. Ze staan in de keuken. Daarna vertelt ze over haar samenwerking.

Kim: Ik stuur het personeel aan. Ik houd er rekening mee dat het personeel in veiligheid goed kan werken. En ik ben constant bezig met de omzet en de verbetering van het bedrijf en de winstgevendheid.

Ik heb daar zoals je ziet een voorbeeld liggen hoe alle burgers in elkaar worden gezet. En ik heb hier een werkwijze. Deze werkwijze gebruiken wij om jou uit te leggen hoe wij willen dat jij een burger klaarmaakt.

Het voelt voor mij heel fijn om samen te werken.

Beschrijver: Nu komt Abolfazl aan het woord.

Abolfazl: Wat ik hoop voor Kim, wanneer zij klaar is alles wat ze bij King of the Ribs heeft geleerd, mee kan nemen in haar toekomst.

Beschrijver: De camera ligt in een doos met bekers. Kim legt een stapel bekers in de doos. We horen haar. De video komt aan een einde.

Kim: Zo, alles is weer compleet.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Manager/bedrijfsleider fastservice". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt bedrijfsruimtes bedrijfsklaar", "bereidt en/of stelt fastserviceproducten samen", "verkoopt fastserviceproducten en verleent gastvrijheid aan gasten", "beheert de voorraad", "geeft leiding en voert beheerstaken uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Manager/bedrijfsleider fastservice" met daaronder de benodigde skills: "overtuigend", "verantwoordelijk", "klantvriendelijk", "sociaal", "helicopterview". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als manager/bedrijfsleider fastservice geef je leiding aan de medewerkers en zorg je voor de personeelsplanning. Ook zorg je ervoor dat alle ingrediënten en andere goederen binnenkomen en opgeslagen worden. En als het nodig is, steek je natuurlijk zelf ook de handen uit de mouwen! Je kan goed met collega’s en klanten omgaan. En je vindt het niet erg om ’s avonds en in het weekend te werken.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 97%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector