Beschrijver: De video gaat over het beroep "Leidinggevende bakkerij". Een student leidinggevende bakkerij spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als leidinggevende bakkerij aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Leidinggevende bakkerij". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Susan en de volgende tekst verschijnt: "Student, Susan Willems". De scene gaat over naar Peter met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Peter Doekbrijder". Ze hebben beiden een haarnetje op. Peter heeft een grote kom vast met een mengsel. Susan helpt hem bij het overgieten van het mengsel. In beeld staat het volgende weergeven: "Is verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de werkzaamheden in de bakkerij."
Als eerste komt Susan aan het woord. In de video mengt ze diverse ingrediënten in een kom.
Susan: Hoi, mijn naam is Susan Willems. Ik loop stage bij Chocobreak in Nijmegen, voor mijn opleiding leidinggevende bakkerij.
Beschrijver: We horen nu Peter uitleg geven aan Susan. Peter haalt de chocoladevormen uit de mal en plaatst ze in een doos. In de volgende scene spreekt hij over zijn werkgever.
Peter: Die dingetjes zijn nu ongekoeld. Je hebt ze eruit gehaald. Nu zie je dat ze netjes los gekrompen zijn. Dan zetten we ze in een doos. Je kunt ze zo heel makkelijk eruit pakken.
Je bent vandaag bij Chocobreak. We zijn een chocolaterie. We maken van alles van chocolade. We geven ook workshops in het maken bonbons en chocoladewerk.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Susan. Er worden diverse sfeerimpressies getoond van hoe ze met vloeibare chocolade werken. In de volgende scene tikt ze de chocolade uit een mal. Daarna vervolgt ze haar verhaal.
Susan: Ik geef hier vooral leiding op de workshops. In het weekend dus en daar leer ik met mensen werken, aansturen en plannen. Af en toe doordeweeks leer ik ook productie. Dan leer ik met chocolade werken. Bonbons maken, receptuur leren herkennen. Eigenlijk alles een beetje.
We tikken hem nu leeg. Het is de kunst is om hem aan de randen vast te pakken zodat je de warmte van je vingers niet op je paashaasje laat komen.
Dan doe ik wat voorbeelden voor en als er nog wensen zijn, dan help ik die wensen te realiseren. Dus als ze zeggen: ik wil een konijn maken voor Pasen. Of wat dan ook. Dan help ik ze mee hoe je met basisfiguren iets leuks kunt maken. Het is een uitdaging als je dat niet dagelijks doet.
Beschrijver: Na Susan komt Peter aan het woord.
Peter: Wat ik belangrijk vind voor de studenten als ze hier komen of stagelopen, is dat ze leren kijken met de ogen van de klant. Dat ze leren om een keurig product te maken. En dat ze een werkhouding krijgen waarin ze leren dat ze kritiek op zichzelf hebben. Om te zorgen als je iets doet, je het zo goed mogelijk doet en dat de klant daarbij denkt wat een prachtig product. Dat wil ik graag hebben.
Beschrijver: In deze scene neemt Susan een selfie-video op. Ze laat de chocoladeproducten zien. We horen nu Susan. Daarna deelt ze haar werkervaringen met Peter.
Susan: Vandaag hebben we de paashaasjes en de vogelhuisjes gemaakt. Die gaan we afmaken met een kuikentje en gezichtjes op de haasjes.
Ik heb nu veel meer ervaring en kennis kunnen opdoen hier.
Beschrijver: Peter reageert op Susan. De video gaat naar een afsluiting.
Peter: Dat vind ik fijn, dankjewel. Ik vond het ook fijn om met je te werken. Orde, netheid en rust is heel belangrijk. En dat gaat goed.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Leidinggevende bakkerij". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt bakkerijproducten", "bestelt grondstoffen en producten", "bevordert de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het assortiment", "voert leidinggevende taken uit", "beheert financiën". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Leidinggevende bakkerij" met daaronder de benodigde skills: "klantgericht", "verantwoordelijk", "flexibel", "creatief", "gestructureerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.