Beschrijver: De video gaat over het beroep "Allround Mediamaker". Een student allround mediamaker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround mediamaker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround Mediamaker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ahmadullah en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ahmadullah Kakar". De scene gaat over naar Faruk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Faruk Akcay". In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt de vormgeving en of realisatie van diverse media-uitingen."
Ahmadullah neemt als eerste het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Ahmadullah: Waar ik dagelijks mee bezig ben, is vooral het ontwerp en het grafisch vormgeven. Dat kan zijn van een logo, flyer, posters, autobeletteringen. Noem het maar op. Dat doe ik hier dagelijks.
Beschrijver: Faruk neemt het woord over van Ahmadullah. Ondertussen worden er beelden getoond van Ahmadullah die achter de computer bezig is met het ontwerpen van een menu.
Faruk: Wat ik leuk vind en wat mij aanspreekt in het vak is de creativiteit. Je kan helemaal losgaan in je ontwerpen. Soms ook niet. Soms zit je gewoon echt vast aan de eisen van de klant. Om een DTP te kunnen zijn moet je creatief kunnen zijn. Je moet stressbestendig kunnen zijn. Je moet kunnen werken achter de pc dus heel veel zittend werken ook.
Beschrijver: Ahmadullah en Faruk zitten samen achter een computer. Ahmadullah laat zijn werk zien aan Faruk. We horen Ahmadullah.
Ahmadullah: Ik heb deze foto expres in het midden laten lopen van de pagina. Dus als je hem openvouwt dan zie je die hele foto doorlopen.
Beschrijver: Faruk reageert op Ahmadullah.
Faruk: Dan komt hier de naad als het ware.
Beschrijver: Vervolgens horen we Ahmadullah weer. Ahmadullah vertelt daarna over zijn begeleider en over zijn werkzaamheden. In de video staan Ahmadullah en Faruk bij een grote printer. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van de bedrijfsruimte. Er hangen grote reclameposters aan de muren. Daarna bekijkt Ahmadullah de reclamebestickering op een bedrijfsbusje die zijn collega's hebben aangebracht. Als laatst neemt hij een selfie-video op. Op de achtergrond zijn zijn collega's bezig met het bestikkeren van een auto. De video komt aan een einde.
Ahmadullah: Ja, precies.
Hij begeleidt je heel goed. Hij legt alles stap voor stap uit. Daarbij maak ik ook altijd aantekeningen zodat ik het in de toekomst een beetje goed beheers en niet dezelfde fout nog een keer maak. Toen ik in het begin bij bedrijf binnenkwam was ik alleen met het ontwerp bezig voor het kleiner werk. Het gaat alleen maar de goede kant op. Nu krijg ik steeds grotere opdrachten van hun. Het is wel handig als je een klein beetje kennis hebt van het programma maar je kan het altijd uiteraard op school nog leren met je leraren, maar ook als je later nog doorstudeert in ontwerp of als grafisch vormgever. Dan kun je altijd nog doorleren. Je ziet heel vaak namen voorbijkomen in 3D of met mooie achtergronden en ik vond het altijd leuk om dat te maken maar ik kon het eerst niet. Ik heb een boek in de bibliotheek gehaald om zelf bepaalde dingen te oefenen. Je maakt gewoon diverse dingen. Het blijft gewoon leuk altijd. Als je een beetje creatief bent, een beetje kan ontwerpen en vormgeven, dan is het altijd leuk om nieuwe dingen te maken.
Ik heb vandaag weer lekker ontworpen. Het was superleuk. De dag zit er weer op. Jongens, tot ziens.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround Mediamaker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt offline en online media-uitingen", "werkt ontwerpen uit", "gebruikt grafische software", "werkt zelfstandig aan opdrachten", "levert werkbare bestanden af". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Allround Mediamaker" met daaronder de benodigde skills: "creatief en vindingrijk", "vakkundig en nieuwsgierig", "communicatief en representatie", "drukbestendig en flexibel", "klantgericht", "samenwerkend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.