Mediamanager

Opleiding

Als mediamanager regel jij dat campagnemiddelen zoals films, reclamespots, folders en websites worden gemaakt.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol

Opleiding

Je leert hoe communicatiemiddelen worden gemaakt en hoe je opdrachtgevers kunt adviseren. Je krijgt vakken als marketing en communicatie, pr, reclame en promotie. Daarnaast leer je hoe je projecten kunt managen.

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg: bol
Studenten­tevredenheid 7,3
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 69%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Doorstroom naar hbo 38%
Landelijk percentage na het behalen van een mbo-diploma in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Niet bekend
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

In deze videoserie van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vertellen studenten van beroepsopleidingen over hun aankomend vakgebied en over hun stage. Ze doen werkervaring op bij een erkend leerbedrijf. Ook de praktijkopleiders van de studenten komen aan het woord. In deze video vertellen student Megan Vreeken en praktijkopleider Anouk Kroesen over het vak van mediamanager.

(VROLIJKE MUZIEK)

Beeldtekst:

De mediamanager is verantwoordelijk voor de realisatie van mediaproducties

Student Mediamanager Megan Vreeken staat in een kantoor.

MEGAN (TEGEN DE CAMERA): “Ik ben Megan. Ik doe de opleiding Media Manager en ik loop stage bij Social Reblz.”

Praktijkmanager Anouk Kroese staat ook in het kantoor. Er zijn verschillende posters te zien van eerdere producties van het bedrijf.

ANOUK (TEGEN DE CAMERA): “Mijn naam is Anouk Kroese en ik werk bij Social Reblz. Social Reblz is een influencer agency. Wij ondersteunen ze bij het bedenken en uitvoeren van de content.”

Megan zit met een collega achter een beeldscherm.

MEGAN (TEGEN HAAR COLLEGA): “Kijk ik heb hier een paar concepten op een rijtje. Wat vind je hiervan?”

COLLEGA (TEGEN MEGAN): “Laat maar even zien.”

MEGAN (TEGEN DE CAMERA): “Dagelijks ben ik bezig met kleine producties van A tot Z. Doordat je veel moet overleggen met de klant en influencers en afspraken moet maken over een video die uiteindelijk gemaakt moet worden. Daarbij maak ik een briefing waar alle afspraken in staan en duidelijk vermeld wordt wat er van je verwacht wordt. En dat wordt uiteindelijk naar het talent, de influencer, gestuurd. En dan kan die aan de slag gaan.”

Megan zit op een bank in het kantoor met een telefoon in haar hand. Ze filmt zichzelf en praat in de camera.

MEGAN (IN VLOG): “Hoi ik ben Megan. Ik ga zo bellen met een klant over een nieuwe campagne die eraan zit te komen.”

Megan is aan het telefoneren.

MEGAN (TEGEN DE CAMERA): “Het leukste van mijn stage vind ik dat we dagelijks met elkaar bezig zijn. Je hebt heel veel contact met iedereen en eigenlijk is elke dag anders. Ik heb een goede dag als de samenwerking met de klant en de influencer goed verloopt.”

Megan en Anouk staan naast elkaar. Anouk spreekt in de camera terwijl ze naar Megan kijkt.

ANOUK (TEGEN DE CAMERA): “Zij heeft enorme groei doorgemaakt, zeker in het begin toen ze hier kwam. En we hebben mazzel dat er nog iemand is waar ze het supergoed mee kan vinden en dat ze echt partners zijn en dat ze volledig weten wat ze moeten doen en dat ik er geen omkijken naar heb.”

(VROLIJKE MUZIEK)

Beeldtekst:

Vakfacts Mediamanager

- achterhaalt wensen en behoeften van de opdrachtgever

- adviseert over mediaproducten

- representeert het bedrijf

- plant de mediaproductie

- regelt de benodigde mensen en middelen

- coördineert de oplevering en uitvoering van de mediaproductie

Skills Mediamanager

- klantgericht

- communicatief

- organiseren

- zelfstandig

- verantwoordelijk

- flexibel

Het logo van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven verschijnt, met als bijschrift: ‘maakt werk van praktijkleren’.

Beroep

Als mediamanager ga je bij klanten op bezoek om ze de mediaproducten die jouw bedrijf maakt, te presenteren. Dat kan een reclamecampagne zijn of een nieuwe huisstijl. Je luistert goed naar de wensen en opmerkingen van de klant. Je blijft positief, ook als klanten uiteindelijk niet met je in zee gaan. Als je wel een deal afsluit, houd je je aan alle afspraken en deadlines die daarbij horen.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €13
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 85%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Mediamanagers werken steeds met nieuwe (online) communicatiekanalen. Daarmee ontstaan ook nieuwe media-uitingen. Van zelfgemaakte, korte video’s op TikTok tot uitgebreide belevingsconcepten waarin grote teams samenwerken. Ook komen er meer gepersonaliseerde campagnes die inspelen op wat mensen leuk vinden of nodig hebben. Om overzicht te houden en deadlines te bewaken maken mediamanagers steeds vaker gebruik van online planningtools.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Mediamanagers werken samen met veel verschillende mediaprofessionals en met influencers en online communities. Om gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen kunnen mediamanagers niet meer om data-analyse en AI-tools heen. Daarbij moeten zij rekening houden met de privacywetgeving. Het is namelijk belangrijk om het vertrouwen van de doelgroepen te behouden. Als mediamanager ben jij de spin in het web voor de oplevering van een mediaproductie zoals campagnes of evenementen, online én offline.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    In dit vakgebied kun je aan de slag als mediaproductie-manager, redacteur, producer bij mediabedrijven zoals televisiezenders, radiostations, uitgeverijen, mediaplatforms, entertainmentindustrie of evenementenbureaus. Je kunt ook in de marketing en reclame- industrie gaan werken. Hier help je bij het maken van marketingcampagnes en advertentie-inhoud. Je kunt je onderscheiden door je tijdens je opleiding te specialiseren in digitale marketing, data-analyse en nieuwe technologieën. Veel studenten stromen door naar hbo-opleidingen zoals Creative Business of Communication & Multimedia Design.