Beschrijver: De video gaat over het beroep "Basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen". Een student basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Bas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Bas Leeuwenburg". De scene gaat over naar Edwin met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Edwin Idzes". Ze staan in een garage met op de achtergrond een vrachtwagen. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert onderhoud en reparaties uit aan alle soorten voertuigen." Ondertussen kom een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Als eerste komt Edwin aan het woord. In de volgende scene stelt hij een vraag aan Bas waarop Bas antwoordt. Het woord gaat vervolgens over en weer. Edwin vertelt daarna over zijn werk.
Edwin: Op deze vestiging onderhouden wij vrachtwagens, met name DAF.
Wat gaan we aan deze auto doen, Bas?
Bas: Een X- en Y-beurt uitvoeren.
Edwin: Moeten we ergens speciaal op letten?
Bas: Nee, er stond niks op het werkplan.
Edwin: Geen klachten, opmerkingen of storingen?
Bas: Nee, voor de rest niks.
Edwin: Bij het beroep hoort onderhoud en reparatie aan vrachtwagens. Diagnoses stellen bij storingen en storingen verhelpen.
Beschrijver: Nu komt Bas aan het woord. Er worden beelden getoond van de computer en Bas die de onderkant van een voertuig controleert.
Bas: We sluiten een computer aan. Daarin kunnen we de storing opzoeken. Meestal ligt de storing wat verder en moeten we met onze handen werken.
Beschrijver: Edwin en Bas bekijken nu samen de onderkant van een voertuig. We horen eerst Edwin en daarna Bas.
Edwin: Dat ziet er netjes uit, hè?
Bas: Ja, dat ziet er goed uit.
Beschrijver: Na Bas horen we Edwin weer. In de volgende scene stelt hij Bas een vraag waarop Bas antwoordt. Het woord gaat over en weer. Bas vertelt daarna over zijn ervaring op het werk.
Edwin: Ik vind het belangrijk dat die jongens plezier in het werk krijgen. Dat ze zelfstandig leren werken en ook zelf diagnoses durven stellen. En dat ze vanuit hun eigen idee een auto repareren.
Ben je klaar met de beurt, Bas?
Bas: Ja, alleen nog de verlichting controleren.
Edwin: Heel goed.
Bas: Waar ik het meeste van geniet, is als ik een storing oplos en de klant is tevreden. Dat geeft een goed gevoel.
Beschrijver: Edwin stelt Bas een vraag waarop Bas antwoordt. Daarna horen we Edwin weer.
Edwin: Allemaal gelukt, Bas?
Bas: Ja, het is allemaal gelukt.
Edwin: Je hebt hier goed naar gekeken. Deze klacht hebben we behandeld.
Beschrijver: De camera is gemonteerd op het dashboard van een voertuig. Bas stapt het voertuig in. We horen hem nu. Daarna horen we hem over Edwin.
Bas: Even een proefritje maken, kijken of de storing weg is. Dan is het klaar.
Ik zou mijn leermeester heel erg willen bedanken dat hij er voor me is.
Beschrijver: Edwin geeft feedback over Bas. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Edwin: Bas zijn kracht is dat hij niet gauw opgeeft. Hij wil het altijd graag leren. Het gaat niet altijd vanzelf maar hij is een doorzetter.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert onderhoudt en reparaties uit aan:", "bedrijfsauto's", "personenauto's", "scooters", "motoren", "bulldozers", "shovels", "graafmachines". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Basis technicus voertuigen en mobiele werktuigen" met daaronder de benodigde skills: "techneut", "accuraat", "zelfstandig", "fysiek gezond", "interesse in autotechniek". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.