Beschrijver: De video gaat over het beroep "Eerste monteur koude- en klimaatsystemen". Een student eerste monteur koude- en klimaatsystemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als eerste monteur koude- en klimaatsystemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Eerste monteur koude- en klimaatsystemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Marc en de volgende tekst verschijnt: "Student, Marc Kisjes". De scene gaat over naar Bert met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Bert Vos". Ze staan beiden in een werkplaats met grote machines op de achtergrond en hebben beiden een veiligheidsbril op. In beeld staat het volgende weergeven: "Installeert en onderhoudt klimaatsystemen, begeleidt de werkzaamheden en stuurt medewerkers aan."
Als eerste komt Marc aan het woord.
Marc: Ik ben Marc en ik doe de opleiding eerste monteur koude- en klimaatsystemen. Mijn werkzaamheden die ik hier doe, is het meehelpen van mijn praktijkopleider en andere collega's waarmee ik aan het werk ben. Ik krijg een opdracht en die opdracht moet ik uitvoeren.
Beschrijver: In deze scene geeft Bert uitleg aan Marc. Voor hen liggen de onderdelen op tafel die geïnstalleerd moeten worden. Daarna vertelt Bert over zijn werkzaamheden. Er worden ondertussen beelden getoond van Marc die de onderdelen installeert.
Bert: Marc, we gaan zo die veerveiligheden monteren op de warmtepomp. Dit zijn de veerveiligheden. Dat is wel belangrijk dat we die op de goede plek monteren.
Hier binnen zijn we bezig met het prefab van de machines, die we dan later in een later stadium gaan monteren op locatie. Het mooiste is uiteindelijk dat leerlingen en de monteurs de installatie leren kennen. Dat ze weten hoe je het moet bouwen. En aan de hand van gesprekken met de verkopers en projectleider hoe we dat gaan monteren op de klus.
Beschrijver: Na Bert komt Marc aan het woord. In de volgende scene monteert hij een onderdeel. Daarnaast vervolgt hij zijn verhaal over zijn werkzaamheden.
Marc: Mijn gemiddelde dag varieert nog al. Het ene moment zit ik binnen. Dan ben ik in de werkplaats bezig met dingen voorbereiden voor een klus. Of we hebben wat andere projectjes lopen. Ik ben dan bezig geweest om testunits te maken.
Het laatste onderdeel. Die zit dicht.
Je hebt koperen leidingwerk. Die moet je solderen met de acetyleen zuurstof brander. Daarnaast heb je ook fitwerk. Dus je moet leidingwerk dus staal en RVS leidingwerk in elkaar hechten en dan aflassen.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Bert. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Bert: Het verschil tussen monteur en eerste monteur: de monteur doet de werkzaamheden die hij van de eerste monteur aangereikt krijgt. De eerste monteur doet de werkzaamheden ook alleen hij is dan verantwoordelijk voor de monteurs waar hij op dat moment leiding aan geeft.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Eerste monteur koude- en klimaatsystemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt werkzaamheden aan koude- en klimaatsystemen voor", "(de)monteert, onderdelen, componenten en leidingsystemen aan", "legt leidingsystemen voor koude- en klimaatsystemen aan", "bepaalt in systemen de positie van deelproducten en de route van leidingen", "begeleidt werkzaamheden en monteurs". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Eerste monteur koude- en klimaatsystemen" met daaronder de benodigde skills: "nauwkeurig", "technisch inzicht", "zelfstandig", "overtuigend", "beheerst de koudetechnische vaktaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.