Beschrijver: De video gaat over het beroep "Servicemonteur koude- en klimaatsystemen". Een student servicemonteur koude- en klimaatsystemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als servicemonteur koude- en klimaatsystemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Servicemonteur koude- en klimaatsystemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mehmet en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mehmet Sen". De scene gaat over naar Leen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Leen van Andel". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert service-technische werkzaamheden uit aan bijvoorbeeld airconditioning en warmtepompsystemen."
Als eerste neemt Mehmet het woord. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op.
Mehmet: Ik ben Mehmet Sen. Ik ben 26 jaar oud. Ik doe de opleiding servicemonteur koude- en klimaatsystemen.
Vandaag ga ik controle uitvoeren samen met Leen.
Beschrijver: Nu horen we Leen voor de camera van SBB. Ondertussen worden er beelden getoond van Mehmet en Leen die een installatie controleren. In de volgende scene heeft Leen een onderdeel vast. We horen hem tegen Mehmet.
Leen: Ik ben in 1977 begonnen bij Cevi Koeltechniek. Wat inmiddels ENGIE heet. ENGIE is een bedrijf dat koelinstallaties maakt voor de agrowereld. Het zijn ruimtes waar de temperatuur naar beneden gebracht moet worden. Maar het zijn ook ruimtes waar je snel producten kunt invriezen. Door een hele hoge luchtsnelheid en een lage temperatuur kun je snel vis invriezen of kip terugkoelen.
Oké, dan kunnen we die gaan vervangen.
Beschrijver: Mehmet neemt het woord over van Leen. Op de beelden sleutelt Mehmet aan een installatie en bekijkt hij een digitaal schema. In de volgende scene staat hij bij een installatie en vertelt hij wat hij gaat doen. Daarna geeft hij feedback over Leen.
Mehmet: Het werk varieert wel elke dag. Dat houdt het ook leuk. Soms heb je het heel rustig. Dan moet je even onderhoud plegen. Soms krijg je een hele grote druk. Bijvoorbeeld een productie die valt stil, bijvoorbeeld de koeling. Dan moet je het zo snel mogelijk weer aan de gang krijgen.
Even kijken, deze gaan we inblokken.
Ik mag Leen wel bedanken voor de jaren dat hij mij heeft opgeleid. Veel geleerd. Van bouwen tot aan rustig blijven bij een installatie.
Beschrijver: Leen reageert op Mehmet. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video wordt daarna afgesloten.
Leen: Graag gedaan jongen. Met alle plezier.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Servicemonteur koude- en klimaatsystemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt werkzaamheden aan koude- en klimaatsystemen voor", "(de)monteert onderdelen, componenten en leidingsystemen", "legt leidingsystemen voor koude- en klimaatsystemen aan", "stelt eenvoudige koude- en klimaatsystemen in bedrijf". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Servicemonteur koude- en klimaatsystemen" met daaronder de benodigde skills: "nauwkeurig", "technisch inzicht", "zelfstandig", "servicegericht", "beheerst de koudetechnische vaktaal", "flexibel". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.