Beschrijver: De video gaat over het beroep "Sociaal Werker". Een student sociaal werker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als sociaal werker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Sociaal Werker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Adil en de volgende tekst verschijnt: "Student, Adil Zaki". De scene gaat over naar Zakaria met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Zakaria Kerkri". In beeld staat het volgende weergeven: "Ondersteunt mensen om deel te nemen aan de maatschappij."
Als eerste neemt Adil het woord.
Adil: Mijn naam is Adil Zaki. Ik ben 21 jaar oud en ik volg de opleiding sociaal werk. Ik loop stage bij FC Social Work in Nijmegen.
Beschrijver: Na Adil gaat het woord naar Zakaria. Ondertussen worden er beelden getoond van Adil die samen met Zakaria en nog een collega aan tafel zit. Ze zitten in een vergadering.
Zakaria: Ik ben Zakaria Kerkri. Ik ben praktijkopleider binnen FC Social Work. FC Social Work is een welzijnsorganisatie die op verschillende leefgebieden van jongeren actief is.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Adil. In de video worden beelden getoond van Adil die met twee jongens praat in de wijk. In een volgende scène horen we Adil tegen de jongens. Daarna neemt Adil een selfie-video op in een gymzaal. In de gymzaal zijn kinderen aan het voetballen.
Adil: Mijn werkzaamheden zijn als volgt: we organiseren sportactiviteiten voor de jongeren, we organiseren huiswerkbegeleiding. Ik ga regelmatig de wijk in, ik ga in gesprek met de jongeren die ik toevallig tegenkom. Dan gaan we het hebben over school, thuissituatie en ik help ze waarbij ik nodig kan. Ik geef ze ook advies want ik ben ook een bekend gezicht hier in de buurt. Af en toe ga ik ook nog op huisbezoek.
Je kan een keertje komen bij onze huiswerkbegeleiding. Begint om vier uur elke woensdag. Dan kun je langskomen, dan kan ik je helpen.
Hey, dit is Adil Zaki. Ik loop stage bij FC Social Work en vandaag zijn we bij een sportactiviteit in de wijk.
Beschrijver: Na Adil gaat het woord naar Zakaria. Hij vertelt over het leertraject van de student. Daarna geeft hij feedback over Adil.
Zakaria: Ik vind het belangrijk dat de student zichzelf is bij ons en dat hij zichzelf ontwikkelt op verschillende leerdoelen en dat hij ook kennismaakt met de doelgroep. Vooral in de wijken waar wij werken is het echt een multiculturele samenleving en dat is toch wel vaak anders dan in andere wijken.
Wat ik over Adil kan vertellen als stagiaire bij ons is dat hij ook ingezet kan worden als rolmodel binnen de wijk, waardoor je ziet dat hij eigenlijk wat extra kwaliteit meeneemt door in contact te staan met de doelgroep, met de netwerkpartners, maar ook met de ouders binnen de wijk.
Beschrijver: Nu horen we Adil over Zakaria. Ondertussen horen we hem even kort iemand coachen in de gymzaal. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over zijn werk. De video komt vervolgens aan een einde.
Adil: Ik ervaar Zakaria als een fijne stagebegeleider. Hij geeft mij de ruimte zodat ik mezelf kan ontwikkelen binnen mijn persoonlijke leerdoelen.
De leukste dingen die ik leuk vind binnen mijn stage zijn jongeren zien ontwikkelen door middel van huiswerkbegeleiding en de sportactiviteiten.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Sociaal Werker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ondersteunt op diverse leefgebieden: financiën, wonen, werk, opleidingen, relaties en gezondheid", "pakt sociale vraagstukken aan", "organiseert activiteiten", "versterkt het sociale netwerk", "voert de administratieve taken en beleid uit", "werkt aan kwaliteit en persoonlijke ontwikkeling". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Sociaal Werker" met daaronder de benodigde skills: "communicatief-sociaal", "behulpzaam", "plannen en organiseren", "zelfstandig", "betrokken". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.