Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gezel stukadoor". Een student gezel stukadoor spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als gezel stukadoor aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gezel stukadoor". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Rick en de volgende tekst verschijnt: "Student, Rick Molenaar". De scene gaat over naar Arno met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Arno Scheffer". Ze zijn beiden aan het werk. In beeld staat het volgende weergeven: "De gezel stukadoor doet vakkundig en decoratie stukadoorswerk."
Als eerste komt Rick aan het woord. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond van Rick die stuc aanbrengt en iets aftekent. Daarnaast komt een bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Rick: Ik vind dit eigenlijk leuker dan standaard stukadoor, gewoon wandjes smeren. Ik vind dit leuker om te doen. Als je een wandje stuukt dan komt er een kast tegenaan of een schilderij voor of er komt behang overheen. Dan zie je je werk bijna niet meer. Dit soort dingen komt bij mensen aan het plafond of aan de wand, net waar ze het willen. Zoals die lijsten en dat soort dingen. Dat je denkt, wauw, dit heb ik gemaakt.
Beschrijver: Na Rick komt Arno aan het woord.
Arno: We gaan veel dieper op de theorie in. Ook decoratieve technieken, het lijstwerk maken. Maar ook tekeningen lezen en calculeren. Een stukje adviseren richting de klant.
Beschrijver: Rick maakt een selfie-video. We horen hem nu.
Rick: Dit is m'n werkplek, die zal ik jullie laten zien. En dit maken we hier. Verschillende soorten lijstwerk.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Arno. In een volgende scene geeft hij Rick advies.
Arno: Lijsten is een decoratieve techniek. Een mooie afwerking aan het plafond. Wat je veel in de oude herenhuizen ziet van vroeger.
Water mag maar pas bij de allerlaatste handeling.
Beschrijver: Rick geeft nu feedback over Arno. Daarna geeft hij uitleg over het stucmateriaal. Arno reageert daarop. Daarna vervolgt Rick zijn verhaal. Ondertussen maakt hij een lijst.
Rick: Het is natuurlijk je docent. Ik kan goed overweg met hem. Ik ben er tevreden over.
Als ik er allemaal brokjes in heb, harde stukjes en ik trek die mal erlangs dan trek ik m'n lijst als het ware kapot.
Arno: Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Rick: Het moeilijkste van met name lijstwerk, is het op tijd erbij zijn. Als je iets te laat bent dan heb je een groot probleem om weer een mooie lijst maken.
Iets te vroeg.
Beschrijver: Arno geeft feedback over het werk van Rick.
Arno: Tot hier vind ik hem mooi.
Beschrijver: We horen nu Rick.
Rick: Dan zagen we hem hier ook af.
Beschrijver: Na Rick neemt Arno het woord over.
Arno: Ja, het resultaat is goed. Ik vind het mooi dat hij zelf ook niet gauw tevreden is.
Beschrijver: Rick reageert op Arno.
Rick: Nee, maar dat moet ook niet.
Beschrijver: Arno komt aan het woord en geeft feedback over Rick. De video wordt daarna afgesloten.
Arno: Voordat hij bij mij komt, heeft hij zelf al drie keer gekeken of het echt goed is. Dat vind ik mooi. Daar geniet ik van.
Top gedaan, jongen. Klasse. Goed zo.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gezel stukadoor". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "doet voorbereidend werk", "verzorgt alle soorten stukadoorswerk", "bewaakt de kwaliteit", "stuurt collega's aan", "werkt veilig en netjes". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gezel stukadoor" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en netjes", "collegiaal en samenwerkend", "leidinggevend", "handig en sociaal", "plannend en oplossend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.