Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus Hout en Restauratie". Een student technicus hout en restauratie spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus hout en restauratie aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus Hout en Restauratie". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Stan en de volgende tekst verschijnt: "Student, Stan Baltus". De scene gaat over naar Remco met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Remco Kramer". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt met oorspronkelijke materialen en oude en nieuwe technieken om cultureel erfgoed te behouden en terug te brengen." In de video werken ze aan een houten constructie.
Als eerste neemt Stan het woord.
Stan: Ik ben Stan, ik doe de opleiding technicus in hout en restauratie en ik loop stage bij R. Jonker van de Monumentenbouwers in Westzaan.
Beschrijver: Na Stan gaat het woord naar Remco. Ondertussen wordt er een molen getoond in de video.
Remco: Ik ben Remco Kramer. Ik ben werkzaam bij R. Jonker Monumentenbouwers. Het is een gespecialiseerd restauratiebedrijf vooral in de houten constructies, molens en eigenlijk de rotte onderdelen die er bestaan in molens, boerderijen, huisjes, Zaanse Schans.
Beschrijver: In deze scène neemt Stan een selfie-video op. Op de achtergrond bekijkt Remco een deel van de molen. Daarna vertelt Stan over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB.
Stan: Ik ben Stan. We zijn hier bezig met het restaureren van een weidemolen en Remco is nu aan het kijken wat er allemaal moet gaan gebeuren.
Ik ben nu bezig met het opknappen van een weidemolen dat zijn van die watermolentjes die staan midden in de polder om water op het weiland te malen voor onderbemaling. Daar moet ik een nieuw bovenhuis voor maken.
Beschrijver: De video gaat terug naar Remco en Stan die aan de molen werken. Ze pakken een onderdeel van de molen. We horen ondertussen Remco tegen Stan. Daarna vertelt Remco over zijn werk. In de video maken ze metingen van het houten onderdeel.
Remco: Pak maar die staart eruit. Dan kunnen we die zo meteen namaken. Moet je even de deeltjes opmeten.
Er komen wel speciale dingen bij kijken als je met een monument bezig bent. Het is niet natuurlijk een monumentaal pand, mag je niet zomaar aan zitten en ook de monumentale onderdelen moeten zoveel mogelijk bewaard blijven. Dus is er een balk rot dan moeten we die zoveel mogelijk intact houden en het echte rotte deel eruit halen.
Beschrijver: Stan geeft feedback over Remco. Daarna vertelt hij over wat hij het leukste vindt aan zijn werk. De video komt daarna aan een einde.
Stan: De begeleiding van Remco vind ik echt super. Hij betrekt me echt bij het werk. Hij leert me echt heel veel en je bent niet een loopjongen die spullen moet pakken zoals wat weleens gebeurt bij stages. Nee, het is echt super.
Het leukste vind ik eigenlijk de variatie in het werk, dat je telkens wel met wat anders bezig bent het is niet massaproductie. Alles wat je doet is anders en zit weer een andere techniek bij dus je leert ook heel veel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus Hout en Restauratie". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt aan bouw-, restauratie-, renovatie- en interieurbouwprojecten", "voert bewerkingen uit met machines", "stelt meubels samen en werkt deze af", "begeleidt medewerkers", "bewaakt het productieproces". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus Hout en Restauratie" met daaronder de benodigde skills: "technisch en ruimtelijk inzicht", "handig", "trendbewust", "zorgvuldig", "maatvast", "gevoel voor detail". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.