Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker Dierverzorging". Een student medewerker dierverzorging spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als medewerker dierverzorging aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker Dierverzorging". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Laura en de volgende tekst verschijnt: "Student, Laura Schraa". De scene gaat over naar Jan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jan van het Meer". In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt dieren bijvoorbeeld in een winkel, dierentuin, kinderboerderij, manege of asiel."
Als eerste komt Laura aan het woord. Ondertussen wordt er een slang in zijn verblijf getoond.
Laura: Het werk dat ik hier doe is over het algemeen met reptielen. Voeren 's ochtends. Over het algemeen veel schoonmaakwerk. Verblijven schoonmaken. En als het nodig is een dier hanteren voor medicatie of nagels knippen.
Beschrijver: Jan en Laura staan bij de verblijven van de dieren. Jan geeft uitleg aan Laurien de volgende scene vertelt Jan over het bedrijf. Ondertussen komen er diverse dieren in beeld.
Jan: Je moet even je handen ontsmetten. Dan mogen de dieren eruit en kunnen in de bak. Vers water erin, dus niet eruit gooien en weer vers water. Eerst schoonmaken dan kan die weer daarna terug.
We zijn een combinatie van een kinderboerderij, dierenpark en zorgboerderij. We hebben veel dieren die je op een kinderboerderij ook vindt. Daarnaast hebben we een tiental soorten die veel kinderboerderijen niet hebben. Dan hebben we onze reptielen waar er mensen zijn die specifiek voor deze diergroep komen.
Beschrijver: Laura maakt een verblijf schoon. Ze neemt nu het woord.
Laura: Je kunt in dierentuinen werken als bepaald dierverzorger. Het is een heel breed beroep.
Beschrijver: Jan vult Laura verder aan.
Jan: Je moet echt affiniteit met dieren hebben. Je kunt je specialiseren, of je iets wilt met knaagdieren, met reptielen of met zoogdieren. Er zitten verschillen in die vakbekwaamheid.
Beschrijver: Na Jan neemt Laura het woord over. Ondertussen pakt Laura in de video een schildpad op en verplaatst deze naar een andere locatie in het verblijf. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Ze heeft een slang om haar nek. De slang beweegt zich naar de camera. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Laura: Toen ik hier voor het eerst kwam, wist ik niet zoveel van dieren. Ik vond reptielen en slangen altijd wel mooie beesten. Ik heb altijd meer met dieren dan met mensen gehad. Het scheelt dat ik hier altijd rond de dieren ben. Ik ben er trots op dat ik hier zoveel over reptielen heb geleerd. En dat ze me ook altijd willen blijven leren. Als ik zeg dat ik meer wil leren over reptielen is het: Prima, ga maar mee. We kunnen je nog wat dingen aanleren.
Dit lieve ding is mijn passie. Slangen en reptielen. Hij vindt de camera heel erg interessant.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker Dierverzorging". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "zorgt voor welzijn van dieren", "voert dieren", "maakt schoon", "informeert collega's en bezoekers", "houdt een oogje in 't zeil". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker Dierverzorging" met daaronder de benodigde skills: "deskundig en verzorgend", "liefdevol", "betrokken en oplettend", "veilig en beschermend", "verantwoordelijk", "sociaal en samenwerkend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.