Beschrijver: De video gaat over het beroep "Milieu-inspecteur". Een student Milieu-inspecteur spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als adviseur leefomgeving aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Milieu-inspecteur". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Emo en de volgende tekst verschijnt: "Student, Emo Bruggemann". De scene gaat over naar Leo met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Leo Cleef". In beeld staat het volgende weergeven: "Houdt toezicht, controleert en handhaaft volgens wettelijke bevoegdheden en doet metingen en waarnemingen."
Als eerste neemt Emo het woord. In de video zitten Emo en Leo samen achter één computer. Leo geeft uitleg aan Emo. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop “Wij leiden vakmensen op”, het logo van SBB en “Erkend leerbedrijf”.
Emo: Mijn naam is Emo Bruggemann. Ik volg de opleiding tot milieu-inspecteur en ik loop stage bij het Hoogheemraadschap van Rijnland en dat is gevestigd in Leiden.
Beschrijver: Leo neemt het woord over van Emo.
Leo: Als je de opleiding milieu-inspecteur doet en je komt bij een waterschap, bij ons in dit geval, stage lopen dan krijg je te maken met bedrijfscontroles die bedrijfsafvalwater lozen op onze watersystemen.
Beschrijver: In deze scène neemt Emo een selfie-video op. Op de achtergrond bevindt zich het pand van het Hoogheemraadschap van Rijnland te zien. In de volgende scène vertelt hij voor de camera van SBB. In de video staan Emo en Leo bij een sloot in weiland en gaan ze het slootwater controleren met een pH-meter.
Emo: Ik loop stage bij dit pand. Hier werk ik deels op locatie en in het pand zelf. We gaan zo meteen naar de locatie toe waar we gaan werken.
Ik doe verschillende werkzaamheden zoals meelopen met controleurs op controle op bedrijven. Die verwerk ik in mijn verslag van mijn school. Verder maak ik rapportages over wat ik heb geconstateerd.
Hij meet 7.4, zoals we ook al dachten. Dat komt door die mest die hier veel wordt gebruikt op het weiland natuurlijk.
Beschrijver: Na Emo gaat het woord over naar Leo.
Leo: De bedoeling is dat een stagiaire een snuffelstage doet. Dan proberen wij zoveel mogelijk type bedrijven en controles bij te brengen en te laten meelopen.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Emo die samen met Leo in het veld staat. Daarna komt de video aan een einde.
Emo: We hebben 7.4 pH gemeten. Dat vullen we nu ook gelijk in. Wat ik vooral leuk vind aan het werk is dat je ongeveer de helft, soms meer dan de helft, soms net iets minder, dat je lekker buiten bent. Dat je gewoon je ding kan doen. Dat je niet heel de dag achter een computer zit.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Milieu-inspecteur". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "uitvoeren metingen leefomgeving en rapporteren resultaten", "uitvoering geven aan wet- en regelgeving leefomgeving", "ondersteunen zorgsystemen leefomgeving", "stelt eenvoudig verbeterplan op en voert het uit", "inspecteert naleving regelgeving en licht werkzaamheden toe", "ondersteunt afhandeling van overtredingen van wettelijke voorschriften". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Milieu-inspecteur" met daaronder de benodigde skills: "nauwkeurig", "standvastig", "communicatief", "consequent", "milieuvriendelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.