Beschrijver: De video gaat over het beroep "Onderzoeker Leefomgeving". Een student onderzoeker leefomgeving spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als onderzoeker leefomgeving aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Onderzoeker Leefomgeving". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Katrien en de volgende tekst verschijnt: "Student, Katrien Bes". De scene gaat over naar Marco met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marco Woudstra". Ze bevinden zich buiten in een natuurgebied. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert onderzoek uit naar verontreiniging van (water)bodems, water en lucht in verband met een vergunningsaanvraag."
Als eerste neemt Katrien het woord. Op de beelden loopt ze naar een cameraval die aan een boom hangt. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene bekijkt ze de camerabeelden samen met Marco. We horen eerst Katrien, dan Marco en daarna weer Katrien. In de daaropvolgende scene spreekt Katrien over haar werkzaamheden. Ondertussen kijkt ze op de beelden door een verrekijker.
Katrien: Ik volg een opleiding tot milieu-onderzoeker. Ik ben nu hier stage aan het lopen bij het beheer van Twiske. En daar zoek ik naar boommarters in het gebied. Ik ben op zoek of die hier zit. Het is een beschermde diersoort en vrij zeldzaam in Nederland. Maar hij begint steeds meer terug te komen in Nederland. En nu is het de vraag of die ook hier voorkomt.
Marco, ik heb net een cameraval opgehaald uit het gebied. Hier op de camera heb ik de beelden.
Marco: Wat is dat nu?
Katrien: Die is nog niet eerder gezien hier. Dus dat is wel bijzonder.
Je doet vooral veldmetingen. Dus je gaat in de natuur kijken welke diersoorten komen er voor en wat zou er verbeterd kunnen worden voor de dieren en komen er beschermde diersoorten voor?
Beschrijver: Marco neemt het woord over van Katrien. In de volgende scene zitten ze samen aan tafel in overleg.
Marco: Katrien heeft een mooie planning gemaakt. En het ziet ernaar uit dat ze die ook wel gaat halen. Als ze daar hulp bij nodig heeft, gaan we die haar geven.
Ik heb er hier eentje, die is pasgeleden gedaan om te mogen vliegen met een drone in het Twiske. Ze hadden wat plekken voor ogen, vooral open plekken. Ik zou graag willen dat jij hem ook eens doorspit. En op een of twee plekken een steekproef gaat doen. En dan ben ik wel benieuwd wat je gaat vinden.
Beschrijver: Katrien geeft feedback over haar werkplek.
Katrien: Dat ik hier stage mag lopen terwijl dat eigenlijk bijna niet voorkomt. Dat de erkenning ook rond is voor mijn opleiding. En dat jullie me los kunnen laten in het gebied en er toch zijn. Dat vind ik leuk.
Beschrijver: Marco vult Katrien verder aan.
Marco: We hadden vanaf je sollicitatiegesprek een soort klik met elkaar. Dat gaat goed komen.
Beschrijver: We horen weer Katrien. In de volgende scene neemt ze samen met Marco een selfie-video op.
Katrien: Ja, ik vind het heel leuk hier.
Zoals je ziet, gaan we nu even pauze houden. Tussen hard werken door moet je ook even pauze nemen. Dus we gaan even water drinken hier.
Beschrijver: We horen Marco. De video komt aan een einde.
Marco: Leuk.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Onderzoeker Leefomgeving". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert metingen uit aan de leefomgeving", "bereidt aanvragen voor beschikken voor", "behandelt meldingen, problemen en klachten", "voert scans en nu inventarisaties uit en onderhoudt het zorgsysteem", "instrueert medewerkers over monstername en metingen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Onderzoeker Leefomgeving" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "verantwoordelijk", "staat stevig in schoenen", "nauwkeurig", "gestructureerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.