Beschrijver: De video gaat over het beroep "Vakexpert voeding, technologie en techniek". Een student Vakexpert voeding, technologie en techniek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als vakexpert voeding en technologie aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Vakexpert voeding, technologie en techniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Lotte en de volgende tekst verschijnt: "Student, Lotte de Jonge". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Komen". Ze staan beiden met labjas aan in het lab. Op de beelden maakt Lotte gebruik van een pipet. In beeld staat het volgende weergeven: "Ontwikkelt, optimaliseert en bereidt voedingsmiddelen voor mens en dier."
Als eerste komt Jeroen aan het woord. Ondertussen komen de verschillende oliën in beeld. In de volgende scene schudt Jeroen olie in een erlenmeyer en geeft hij uitleg aan Lotte.
Jeroen: We zeggen weleens: Een olieraffinaderij is een tol-refiner. Dus een contract-raffinagebedrijf dat olie raffineert voor klanten. Maar ook voor eigen cargoproducten. Dat zijn plantaardige oliën, vetten of visolie. Raffineren is eigenlijk schoonmaken.
Tijdens het wachten, gaat de olie zich scheiden van het opgeloste water en slijmstoffen.
Beschrijver: Na Jeroen komt Lotte aan het woord. In de volgende scene stelt Lotte een vraag aan Jeroen. Jeroen reageert daar vervolgens op. Samen bekijken ze een klapper met informatie die voor hen ligt.
Lotte: Met het ontslijmen van de olie ben ik allerlei testjes aan het doen om te kijken of het beter of slechter is, of met meer of minder zuur. Daar ben ik vooral mee bezig.
Hoeveel olie moet ik inwegen?
Jeroen: Op de tweede pagina heb je een klein tabelletje en daar staat bij welk type olie, aan de hand van de molmassa, de hoeveelheid die je moet inwegen.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Lotte.
Lotte: Je moet heel voorzichtig en secuur kunnen werken. Het is best een belangrijk proces want je werkt met chemicaliën.
Beschrijver: Jeroen neemt weer het woord over. Op de beelden staat een erlenmeyer op een weegschaal en iemand schudt een olie toe aan de erlenmeyer. In de volgende scene geeft Jeroen uitleg aan Lotte. Ondertussen pakt Lotte een flesje en stelt ze een vraag aan Jeroen. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Jeroen: Als laborant moet je serieus met je werk bezig zijn. Wat betekent dat je ook moet weten, als je een analyse uitvoert, wat voor consequenties dat kan hebben als je dat goed of fout zou doen. Jij bepaalt de kwaliteit van het product dat weggaat.
Daar een klein beetje ...? [00:01:17] bij.
Lotte: Dat is dit toch?
Jeroen: Ja.
Lotte: Hoeveel?
Jeroen: Een paar druppeltjes is genoeg.
Beschrijver: Na Jeroen komt Lotte aan het woord.
Lotte: Ik hou ervan dat je zekerheid hebt in de regels. Dat heb je hier zeker wel. Het leuke van mijn opleiding is dat je overal in de voedingsindustrie terecht kunt komen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Mijn vriend Damien werkt op het waterlab. Dat is geniaal. Je kunt ook bij de groenteboer gaan werken als je daar zin in hebt.
Beschrijver: We horen nu Jeroen weer.
Jeroen: Ze heeft het de afgelopen weken prima gedaan, mag ik wel zeggen.
Beschrijver: Lotte neemt een selfie-video op. De video wordt naar haar verhaal afgesloten.
Lotte: Ik heb nu pauze. Dus ik ga lekker eten. Ik heb een lekkere mergpijp meegenomen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Vakexpert voeding, technologie en techniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in de voedselverwerkende industrie", "maakt voedingsmiddelen voor mens en dier", "is betrokken bij productieprocessen", "werkt aan voedselveiligheid", "kent de regelgeving". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Vakexpert voeding, technologie en techniek" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en deskundig", "betrokken en leergierig", "veilig en verantwoord", "maatschappelijk bewust", "gedreven en taakgericht", "samenwerkend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.