Beschrijver: De video gaat over het beroep "Maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij". Een student maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Corné en de volgende tekst verschijnt: "Student, Corné Vlaming". De scene gaat over naar Jan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jan Melis". In beeld staat het volgende weergeven: "Houdt zich bezig met alle werkzaamheden op het visserschip." Corné en Jan prepareren in de video een vissersnet. Corné draagt een veiligheidshelm en een reddingsvest.
Als eerste komt Jan aan het woord. Hij geeft uitleg aan Corné. Daarna vertelt Jan over zijn werkgever.
Jan: En dan gaat de vis zo de vistank in. Dan zuigt de bootsman, uit de tank, de vis naar de fabriek toe, om gesorteerd te worden.
Dit is een vissersbedrijf en wij vangen pelagische vis, die wereldwijd wordt verhandeld naar diverse doelgroepen. En wij als bedrijf verzorgen 2 miljoen maaltijden per dag.
Beschrijver: Na Jan horen we Corné. Ondertussen zit Corné in de video achter een computer op de brug.
Corné: De werkzaamheden die ik aan boord doe zijn verschillend. Ik loop vooral stage op de brug of in de machinekamer. Ik help ook af en toe op het dek en doe ook veel op het verwerkingsdek. Op de brug werk ik de administratie bij of ik help met andere dingen.
Beschrijver: Jan geeft uitleg aan Corné. Jan opent de deksel van de tank.
Jan: Die komt hier de seperatorbak uit en dan gaat het hiernaartoe de tank in. Snap je?
Beschrijver: Corné reageert op Jan. In de volgende scene vertelt Corné over zijn werk. Daarna neemt hij een selfie-video op. Hij loopt de boot op.
Corné: Ja, ik snap het.
Vaak als ze mij iets willen leren dan roepen ze mij erbij en laten ze het zien of ze laten mij het doen. Je kan wel de hele tijd blijven kijken maar daar leer je niet veel van. Het zelf doen is veel beter.
Goedendag allemaal. We komen nu aan bij de Wiron 6 van Jaczon. We gaan ons klaarmaken om uit te stomen om weer achter de vis aan te gaan.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Jan.
Jan: Ik vind het belangrijk dat de student meekrijgt dat ze na hun stage weten hoe dit visbedrijf werkt. Dat ze zelfstandig met de boot kunnen varen, vis verwerken en de machinekamer kunnen bedienen.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Corné.
Corné: Ik ben er mee bezig en ik wil er een hoop van leren.
Beschrijver: Jan neemt het woord over van Corné. De video komt aan een einde.
Jan: Het is je als kind met de paplepel ingegoten en dat zien we terug.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert operationele taken op vissersschepen uit", "voert veiligheids- en visserijtaken uit", "voert nautische en technische taken uit", "voert de maritieme communicatie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Maritiem officier kleine schepen nautisch, visserij" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "technisch inzicht", "probleemoplossend", "flexibel", "beheerst Engelse taal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.