Drukker

Van bedrukte t-shirts tot reclameposters. Je kunt het zo gek niet bedenken, als drukker maak jij het.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bbl
Profiel
Media, vormgeving en ICT
Richting
Communicatie, media en design
Opleidingscode
25208

Opleiding

Je leert omgaan met computers en ontwerpprogramma’s. Je krijgt vakken als typografie en kleurmanagement. Je leert hoe drukpersen werken, hoe je ze in kunt stellen en bedienen. Wanneer de producten van de pers af rollen zijn er ook nog allerlei manieren van samenbinden en verpakken.

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Tekst van de video

"Praktijkleren_ Drukker"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Drukker". Een student drukker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als drukker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Drukker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Bas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Bas Krabbenbos". De scene gaat over naar Roy met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Roy van der Veen". In beeld staat het volgende weergeven: "Produceert verschillende soorten drukwerk met diverse druktechnieken."

Als eerste komt Bas aan het woord. Ondertussen maakt hij in de video stempels schoon. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op.

Bas: Ik doe de opleiding drukker op het Grafisch Lyceum Utrecht. Ik werk voornamelijk op de twee kleuren. Dat zijn drukpersen. Je hebt een drukpers vier kleuren, waar ik ook aan sta. Dat is voornamelijk A3-formaat. Ik probeer me zo flexibel mogelijk in te stellen.

Hoi, ik ben Bas. En dit is de plek waar gelamineerd en gelakt wordt.

Beschrijver: Na Bas gaat het woord naar Roy. Ondertussen worden er beelden getoond van Roy die uitleg geeft aan Bas. Ze bekijken een uitgeprinte tekening.

Roy: Onze leerlingen begeleiden we in het begin zeer intensief. Dan krijgen ze fulltime begeleiding. Naar mate de tijd vordert krijgen ze steeds meer vrijheden en steeds meer opdrachten die ze alleen moeten uitvoeren.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Bas. Op de beelden stelt hij ondertussen een pers af.

Bas: Soms kom je wel voor gespecialiseerd drukwerk te staan. Gewoon echt nieuw drukwerk, waar je nog niet van hebt gehoord of geen kennis mee hebt gemaakt. Dan vraag ik even mijn collega's met meer ervaring om even bij te springen of te ondersteunen.

Beschrijver: In deze scene heeft Bas de uitgeprinte tekening vast. Hij vraagt Roy om feedback. We horen eerst Bas en daarna Roy. Daarna vertelt Roy over de leerlingen.

Bas: Ik wilde weten of jij hem goed vindt.

Roy: Hij is super. Mooi gecentreerd. Ziet er super uit, Bas. Prima!

Wat ik leerlingen mee wil geven is onze kwaliteitsnorm. Wij stellen hoge eisen aan ons drukwerk. En ik wil dat onze leerlingen in die eisen meegaan.

Beschrijver: Nu komt Bas aan het woord. Op de beelden bestuurt Bas ondertussen een pers door middel van een touchscreen.

Bas: Ten eerste wil ik wel blijven leren binnen het bedrijf. Ik wil zoveel mogelijk blijven leren qua persen om zo een onmisbaar personeelslid te worden.

Beschrijver: Roy reageert op Bas. De video komt aan een einde.

Roy: Dat is mooi om te horen!

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Drukker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "realiseert de producties", "plant zijn werk op basis van orderinformatie en werkinstructie", "stelt de machine in en bedient deze", "organiseert en optimaliseert de producties", "beheert het kleurmanagement", "maakt bestanden in orde voor de productie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Drukker" met daaronder de benodigde skills: "overtuigend", "zelfstandig", "verantwoordelijk", "handig", "secuur". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als drukker ben je niet alleen bezig met tijdschriften en kranten. Druktechnieken kunnen ook voor kleding worden gebruikt, of voor behang of verpakkingen. In ieder geval heb je specialistische kennis nodig om de techniek voor elke drukvorm goed toe te passen. Zowel in de voorbereidingsfase, tijdens het drukken en bij het nabewerken. Je bent in staat om zelfstandig oplossingen te bedenken als iets anders loopt, zonder dat de kwaliteit van je eindproduct daar minder van wordt.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De printmedia sector heeft de afgelopen jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt in printtechnieken en manier van werken. ‘Oude’ druktechnieken zoals offset, flexo en zeefdruk worden gebruikt in combinatie met digitale printsystemen en technologieën, zoals inkjet, laserprint en UV-printen. Daarbij wordt circulair werken steeds belangrijker. En werken de mensen in de printsector steeds meer internationaal samen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Printmedia specialisten moeten kennis hebben van verschillende druk- en printtechnieken, zodat je flexibel bent en op veel verschillende manieren kunt werken. Door automatisering van taken is het belangrijk om te weten hoe het gehele grafische productiesysteem werkt. En hoe bedienings- en controlesystemen werken. Als printmedia specialist krijg je daarnaast te maken met een toenemende vraag naar gepersonaliseerde en op maat gemaakte prints.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als printmedia specialist doe je ambachtelijk werk, met grote machines en met digitale technieken. Er komen steeds nieuwe materialen en producten bij. Daarom moet je het leuk vinden om nieuwe werkmethoden te leren. Je gaat steeds meer internationaal samenwerken met andere bedrijven. Daarbij zorgt ieder voor zijn of haar eigen stukje van het eindproduct. Dat betekent dat je goed leert samenwerken en communiceren.