Eerste Autoschadehersteller

Als eerste autoschadehersteller werk je, na opgelopen schade, aan het herstel van de auto (op de motor na). Verder doe je alles: deuren en motorkappen uitdeuken, nieuwe ruiten plaatsen en plaatwerk lassen.

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
2-3 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert hoe je onderdelen monteert en demonteert. Je leert uitdeuken en lassen. Je krijgt les in de elektronische systemen in de voertuigen en leert elektronische problemen op te lossen.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,0
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 81%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Goed
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Eerste Autoschadehersteller"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Eerste Autoschadehersteller". Een student eerste autoschadehersteller spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als eerste autoschadehersteller aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Eerste Autoschadehersteller". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ronny en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ronny van Gijzen". De scene gaat over naar Andre met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Andre van de Voorde". Ze staan beiden in een autogarage. In beeld staat het volgende weergeven: "Herstelt carrosserieschade en (de)monteert voertuigsystemen." In beeld komt het pand van de werkgever met daarop "ABS, Den Elzen".

Als eerste komt Ronny aan het woord. In de video staat een auto op een brug met een gedemonteerde voorkant.

Ronny: Mijn naam is Ronny van Gijzen. Ik doe de opleiding Eerste Autoschadehersteller.

Beschrijver: Nu komt Andre aan het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene horen we Andre aan tafel met zijn collega's tijdens de pauze.

Andre: We repareren hier alle schades. Het begint met de intake, we doen demontage- en montagewerk, plaatwerk, het strak maken van de auto, het spuiten en uitdeuken zonder spuiten.

Ik ga morgen een zwembad laten graven in de tuin.

Beschrijver: Ronny reageert op Andre.

Ronny: Dan hopen dat het zaterdag gaat regenen.

Beschrijver: Ronny en Andre staan bij een auto. Andre geeft uitleg aan Ronny.

Andre: De auto van de richtbank afgehaald. We hebben hem rechtgetrokken. Normaal doe je een heel achtertussenpaneel maar om kosten te besparen doen we een deel erin.

Beschrijver: Ronny vertelt over zijn werkgever.

Ronny: Ik ben werkzaam bij ABS autoschadeherstel Den Elzen in Den Haag. Mijn werkzaamheden zijn monteren en demonteren en ook plaatwerk. We begonnen met klein plaatwerk en zijn inmiddels gevorderd naar groter plaatwerk. Ook heb ik een cursus gehad om ruiten te monteren en demonteren. Dus dat is ook het plakken en vervangen en ster-reparaties van ruiten. En verder spring ik bij waar ik bij kan springen.

Beschrijver: In deze scene geeft Andre uitleg aan Ronny. In de volgende scene geeft hij feedback over Ronny.

Andre: Het scherm is opgehangen. Dan moet je kijken of de deurnaden goed lopen. Maar dat ook de lijnen doorlopen. Als je nu hier voelt, zie je dat hij te hoog ligt. Hij moet wat zakken.

Ron, we zijn blij met je. Goed, jongen.

Beschrijver: We horen Ronny.

Ronny: Dank je wel.

Beschrijver: Andre vervolgt zijn verhaal.

Andre: De auto's die je doet zijn gewoon netjes, die zijn klaar.

Beschrijver: Nu geeft Ronny feedback over Andre. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op met Andre. Andre zit achter in de auto. De video gaat vervolgens naar een einde.

Ronny: Ook van jou heb ik een hoop geleerd de afgelopen tijd, nu nog steeds. Je kan echt zien dat je al jaren in het vak zit.

Mijn naam is Ronny. Dit is mijn leermeester Andre. We hebben dit achterscherm hersteld van deze Renault.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Eerste Autoschadehersteller". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "(de)monteert carrosseriedelen en voertuigsystemen", "bepaalt de reparatiemethode", "herstelt carrosseriedelen met behulp van verschillende technieken", "controleert de werkzaamheden en rondt de opdracht af". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Eerste Autoschadehersteller" met daaronder de benodigde skills: "techneut", "zelfstandig", "verantwoordelijk", "kwaliteitsgericht", "gek van auto's". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als eerste autoschadehersteller repareer je verschillende delen van de carrosserie. Je herstelt bijvoorbeeld een motorkap, een deuk in een autoportier of een autoruit. De grootte van de schade bepaalt welk hulpmiddel je nodig hebt. Je vindt het leuk om met de nieuwste apparatuur te werken. Je legt de klanten uit wat je gedaan hebt met de auto. Omdat je vaak verschillende hulpmiddelen en gereedschappen nodig hebt, is het belangrijk dat je je werkplek overzichtelijk kunt houden. Als eerste autoschadehersteller werk je zelfstandig.

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In de mobiliteitssector zijn momenteel veel veranderingen aan de gang. Er komen steeds meer actieve rijhulpsystemen en software in nieuwe voertuigen. Daarnaast groeit het concept van slimme mobiliteit snel. Ook neemt het aantal hybride of volledig elektrische auto’s en zelfrijdende auto’s toe. Daardoor verandert de behoefte aan reparatie na schade. De werkzaamheden om schadeherstel goed uit te voeren, worden complexer en daarmee ook uitdagender.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In elk schadeherstelbedrijf vind je autoschadeherstellers, autoschadetechnici, autospuiters en ook medewerker in de frontoffice. Zij zorgen ervoor dat beschadigde auto's weer als nieuw worden en veilig de weg op kunnen. Met de toenemende elektronica en software in moderne voertuigen is er steeds meer kennis nodig om schadeherstel goed uit te voeren. Daarom investeren schadeherstelbedrijven vaker in opleidingen van medewerkers. Want zij moeten het voertuig met een computer ‘uit kunnen lezen’. Medewerkers moeten aan de bestuurder kunnen uitleggen wat de schade is, hoe dit opgelost kan worden en hoeveel dit zal kosten.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Van vakmannen en -vrouwen binnen de schadeherstelsector verwacht jouw werkgever dat je goed uit de voeten kunt met allerlei auto’s. Van klassiekers tot de hightech auto’s van nu. Je kunt de software uitlezen, veiligheidssystemen kalibreren, de schade berekenen, de auto demonteren en de carrosserie herstellen (voorbewerken, spuiten, drogen, monteren en afwerken). Je leert al deze vaardigheden en wat je later in de praktijk gaat doen is afhankelijk van waar je goed in bent en je technische hart ligt. Wat je nodig hebt? Allereerst technische en ICT-kennis. Maar ook communicatieve vaardigheden zijn belangrijk. Want je werkt vaak in een team. En je moet de klant goed kunnen uitleggen wat er aan de hand is en hoe je het op gaat lossen. Je werkt dus met je handen én je hoofd. Je leert het vak onder begeleiding van een praktijkopleider in een werkplaats. Daar zijn meestal verschillende (auto)bruggen en een spuitcabine. De meeste leerlingen gaan aan de slag bij een schadeherstelbedrijf waar ze stage hebben gelopen of zijn opgeleid. Na je opleiding kun je je nog verder specialiseren door verschillende cursussen en vervolgopleidingen te doen.