Adviseur mobiliteitsbranche

Auto's of andere voertuigen verkopen, dat is wat je doet. Daar gaat natuurlijk wel een heel goed advies aan vooraf, want jij gaat voor tevreden klanten!

Opleiding niveau
Niveau 3
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Je leert hoe een showroom bij een autodealer werkt. Natuurlijk leer je omgaan met klanten en hoe je advies- en verkoopgesprekken kunt voeren. Je leert hoe je facturen kunt opstellen en overige administratieve handelingen kunt uitvoeren. 

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 71%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 51%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Adviseur mobiliteitsbranche"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Adviseur mobiliteitsbranche". Een student adviseur mobiliteitsbranche spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als adviseur mobiliteitsbranche aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Adviseur mobiliteitsbranche". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jesse en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jesse Maatkamp". De scene gaat over naar Johan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Johan Jansen". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en onderhoudt mechatronische machines en apparaten."

Mijn naam is Lars en ik loop stage bij Bochane groep in de vestiging Nijmegen. Ik leer hier het vak adviseur mobiliteitsbranche. Goedemorgen. Lars Willemsen. - Fabienne. Waar kan ik u mee helpen? Ik heb interesse in deze auto. Ik ben Maarten Luijcks. Ik ben werkzaam bij Bochane groep. Mijn werkzaamheden hier zijn verkoop en begeleiden van stagairs. In dit geval is dat Lars. Dat doen we met groot plezier. Instellingen, over de media, kun je gewoon met de pijltjes naar de gewenste frequentie gaan. Zijn werkzaamheden zijn in het begin natuurlijk de showroom netjes houden. Zorgen dat de folders goed zijn en hij groeit langzaam in zijn proces. Hij zit nu ook al bij ons bij de verkoopgesprekken. Hij gaat mee met het taxeren van de auto... en zo komt hij steeds verder op de ladder. Hij doet hij mij er heel veel plezier mee en wij zijn ook zeer enthousiast over hem. Zijn er nog wensen? Ja, ik wil weten wat het verschil is tussen deze kleuren rood. Dit is een speciale kleur. Dat is rouge vlam. Dat is een felle kleur. Maarten is een fijne persoon om mee te werken. Hij heeft zijn eigen manier van verkopen. Hij zegt tegen mij zegt dat je echt jezelf moet zijn. Als hij blijft doorgaan zoals hij het nu doet, dan ben ik ervan overtuigd dat hij er komt. Eerlijk zijn is belangrijk. Open staan en zo blijven omgaan met klanten zoals hij nu doet, dan gaat het zeker goedkomen. Zo, dat was het weer voor vandaag.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Adviseur mobiliteitsbranche". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt mechatronische producten", "doet montage-, installatie- en reparatiewerk", "bouwt montage ondergrond", "werkt in een productieruimte", "zorgt voor een veilige werkplek". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Adviseur mobiliteitsbranche" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en handig", "technisch en taakgericht", "samenwerkend", "overleggend", "geconcentreerd en leergierig", "overleggend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als adviseur mobiliteitsbranche ben je het visitekaartje van het bedrijf waar je werkt. Je voert verkoop- en adviesgesprekken. Je handelt klachten en onderhoudt goed contact met de klanten. Natuurlijk moet je met klanten en collega’s om kunnen gaan. Maar je moet ook autotechnische kennis hebben, anders kun je de vragen en klachten van klanten niet goed oplossen. En je moet goed kunnen plannen en administreren.  

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Afgestudeerden met werk 88%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €16
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In de wereld van auto's, bedrijfsauto’s, motorfietsen, scooters en allerlei mobiele machines is veel aan het veranderen. Nieuwe voertuigen hebben veel slimme onderdelen, zoals elektronica en software. Ook zijn er steeds meer elektrische voertuigen en voertuigen die zelf kunnen rijden. Auto's die je samen met anderen kunt gebruiken worden ook populairder. Daardoor verandert de vraag naar onderhoud en reparaties. Kleine werkplaatsen vinden dit soms lastig en moeten slimme manieren vinden om met deze veranderingen om te gaan. Ze doen dat bijvoorbeeld door samen te werken met anderen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In voertuigen en mobiele machines zit tegenwoordig veel technologie, zoals communicatiesystemen, software, en elektronica. Dit betekent dat het werk van mensen die repareren ook verandert. Het repareren van een elektrisch voertuig is heel anders dan het repareren van een voertuig die op benzine of diesel rijdt. Er komt meer werk bij kijken dat te maken heeft met computers in plaats van met gewone mechanische onderdelen. Werkplaatsen moeten nu ook goed begrijpen hoe deze computersystemen werken en gebruik maken van de data die je eruit kunt halen. Binnenkort zal het werk in de werkplaats ook anders zijn door meer gebruik van automatisering en robots voor simpele klusjes. En mensen die hun voertuig laten maken, verwachten goede service. Ze weten vaak al veel over wat ze willen omdat ze online naar informatie hebben gezocht.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    In de mobiliteitssector is er veel vraag naar mensen die goed zijn met techniek en computers. Je moet precies kunnen werken en handig zijn. Je moet het leuk vinden om technische problemen op te lossen. Goed kunnen praten met anderen is ook belangrijk. Want je werkt vaak samen in een team. En je moet goed met klanten kunnen praten. Je kunt op veel plekken werken, zoals in werkplaatsen of onderdelenwinkels. Er zijn ook kansen om door te groeien naar andere banen, zoals een salesmanager, accountmanager, teamleider of servicemanager.