Manager mobiliteitsbranche

Als er wielen onder zitten, wil jij het wel verkopen! Ook vind je het leuk om leiding te geven aan een team.  

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl

Opleiding

Een manager leert over sales, commercie, financiën en algemeen management. Dus je leert hoe je marketing- en verkoopplannen opstelt en hoe je verkoopgesprekken voert. De financiering van voertuigen is meestal heel belangrijk, je leert bijvoorbeeld hoe leasen werkt. Daarnaast ben je manager, dus je leert ook hoe je leiding geeft aan mensen.

 

De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Leerweg:
Geslaagde studenten 69%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar
Geslaagde studenten 71%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Voldoende
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren Manager Mobiliteitsbranche"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Manager mobiliteitsbranche". Een student manager mobiliteitsbranche spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als manager mobiliteitsbranche aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Manager mobiliteitsbranche". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Mike en de volgende tekst verschijnt: "Student, Mike van der Putten". De scene gaat over naar Michiel met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Michiel Sterk". Iemand plakt een Ford logo op een autohoes. In beeld staat het volgende weergeven: "Stuurt verkoopteam aan van producten en diensten in de mobiliteitsbranche."

Als eerste komt Michiel aan het woord. Hij geeft uitleg aan Mike.

Michiel: Bij elke aflevering van de auto maken we er een klein cadeautje van. Zo wordt het een feest voor de klant. Op het moment dat we de auto afleveren, trekken we samen het doek van de auto af zodat het een verrassing is voor de klant.

Beschrijver: Mike stapt een auto in en richt zich tot de camera op het dashboard van de auto. We horen hem nu. In de volgende scene zit hij achter de computer. Daarna horen we hem voor de camera van SBB. In de volgende scene opent hij de deur van de kofferbak en geeft hij uitleg aan een klant.

Mike: Ik heb zojuist een auto verkocht aan een klant. Ik ga deze rijklaar maken en buiten zetten.

Mijn opleiding is manager mobilteitsbranche. Het was voor mij heel erg wennen de eerste weken. Het waren lange dagen en je bent veel bezig. De processen zijn zwaarder dan op school maar het is een stuk leuker dan op school. Ik ben meer van het doen dan van de boeken. Dat is ook de reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen.

Hier heb je de kofferbak. De hoedenplank is afneembaar.

Beschrijver: De klant reageert op Mike.

Klant: Dat is handig.

Beschrijver: Michiel komt nu aan het woord.

Michiel: De Grote Groep is een automobielbedrijf met acht vestigingen. We verkopen het merk Ford. We zijn breed inzetbaar. Een eigen leasemaatschappij en verzekeringsmaatschappij. We doen er alles aan om een grote lokale speler in de markt te zijn.

Beschrijver: We gaan terug naar Mike en de klant. De klant zit in de auto en Mike stelt een vraag waarop de klant antwoordt. Het woord gaat vervolgens over en weer.

Mike: Hoe bevalt de auto?

Klant: Ja, hij zit heel goed. Misschien kunnen we een prijsopgave maken.

Mike: Ja, wij kunnen zeker een prijsopgave maken.

Klant: Daar ben ik benieuwd naar.

Beschrijver: Mike staat nu naast Michiel en vertelt over hun samenwerking. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld waarop staat "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".

Mike: Hoe we met elkaar omgaan vind ik heel sterk. En ik ben blij dat dat op een normale manier gaat.

Beschrijver: Na Mike gaat het woord naar Michiel. De video gaat daarna naar een afsluiting.

Michiel: Ik vind het leuk om met Mike samen te werken. Het is een jongen die gedreven is, enthousiast en leergierig.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Manager mobiliteitsbranche". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verkoopt alle soorten voertuigen", "bouwt netwerk uit en werft klanten", "stuurt team van verkoopmedewerkers aan", "ondersteunt bij de bedrijfsvoering". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Manager mobiliteitsbranche" met daaronder de benodigde skills: "adviserend", "zelfstandig", "commercieel", "houdt van auto's of motoren", "stressbestendig", "overtuigend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Als manager mobiliteitsbranche ben je verantwoordelijk voor de verkoopcijfers, Je weet veel over de bedrijfseconomische kant van het bedrijf. Je hebt interesse in de verkoop van alle soorten (motor)voertuigen: motorfietsen, personenauto's en bedrijfsauto's tot aanhangers, caravans, campers en vaartuigen. Je weet wat een voertuig moet opbrengen, dus je bepaalt ook de inruilwaarde van occasions. Je voert verkoop- en adviesgesprekken. Je plant en bewaakt alle werkzaamheden voor je team en je organiseert het werkoverleg.   

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €14
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 93%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers
Baankans (op dit moment) 9 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    In de wereld van auto's, bedrijfsauto’s, motorfietsen, scooters en allerlei mobiele machines is veel aan het veranderen. Nieuwe voertuigen hebben veel slimme onderdelen, zoals elektronica en software. Ook zijn er steeds meer elektrische voertuigen en voertuigen die zelf kunnen rijden. Auto's die je samen met anderen kunt gebruiken worden ook populairder. Daardoor verandert de vraag naar onderhoud en reparaties. Kleine werkplaatsen vinden dit soms lastig en moeten slimme manieren vinden om met deze veranderingen om te gaan. Ze doen dat bijvoorbeeld door samen te werken met anderen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    In voertuigen en mobiele machines zit tegenwoordig veel technologie, zoals communicatiesystemen, software, en elektronica. Dit betekent dat het werk van mensen die repareren ook verandert. Het repareren van een elektrisch voertuig is heel anders dan het repareren van een voertuig die op benzine of diesel rijdt. Er komt meer werk bij kijken dat te maken heeft met computers in plaats van met gewone mechanische onderdelen. Werkplaatsen moeten nu ook goed begrijpen hoe deze computersystemen werken en gebruik maken van de data die je eruit kunt halen. Binnenkort zal het werk in de werkplaats ook anders zijn door meer gebruik van automatisering en robots voor simpele klusjes. En mensen die hun voertuig laten maken, verwachten goede service. Ze weten vaak al veel over wat ze willen omdat ze online naar informatie hebben gezocht.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    In de mobiliteitssector is er veel vraag naar mensen die goed zijn met techniek en computers. Je moet precies kunnen werken en handig zijn. Je moet het leuk vinden om technische problemen op te lossen. Goed kunnen praten met anderen is ook belangrijk. Want je werkt vaak samen in een team. En je moet goed met klanten kunnen praten. Je kunt op veel plekken werken, zoals in werkplaatsen of onderdelenwinkels. Er zijn ook kansen om door te groeien naar andere banen, zoals een salesmanager, accountmanager, teamleider of servicemanager.