Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen". Een student technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Rens en de volgende tekst verschijnt: "Student, Rens Goedhard". De scene gaat over naar Rody met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rody Verhage". Ze bevinden zich in een autogarage. In beeld staat het volgende weergeven: "Voert complexe diagnose en reparatiewerkzaamheden uit aan alle soorten voertuigen."
Als eerste neemt Rens het woord.
Rens: Momenteel zit ik in het tweede jaar en ik loop stage bij autobedrijf Maas in Nieuwkoop.
Beschrijver: Na Rens gaat het woord naar Rody.
Rody: We verkopen en maken personenauto's en we doen diagnoses aan auto's.
Beschrijver: Rens neemt nu een selfie-video op voor een auto. De motorkap van de auto is open. We horen Rens. Daarna vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond van de garage. Er staan diverse auto's in de garage die gerepareerd worden.
Rens: Hallo, ik ben Rens. Ik ben bezig aan deze auto. Die hebben we net opgehaald omdat die gestrand was met een lege accu.
Op een dag voer ik onderhoudsbeurten uit, doe ik reparaties zoals het vervangen van een dynamo. En stel ik diagnoses en dan gaan we daarmee verder. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in auto's. Die leer je nu vanbinnen en van buiten kennen. De techniek vind ik altijd mooi.
Beschrijver: Rody en Rens staan bij de motor van een auto. Rody geeft uitleg aan Rens. Daarna vertelt hij over zijn werkervaringen. In de volgende scene staat een auto op een burg. Rens en Rody bekijken de remblokken van de auto. We horen Rody tegen Rens.
Rody: Vliegt die in de brand of iets. Daarom mag je hier nooit koelwater bijvullen. Je moet eerst een speciale procedure volgen voordat je daar koelwater bijgooit.
Het begeleiden van een student is best lastig. Je weet natuurlijk niet wat voor student je hebt. Maar het belangrijkst is alles samen nakijken. En vertellen wat hij wel goed doet en wat hij niet goed doet.
Kijk, de remblokken zijn inderdaad te dun.
Beschrijver: We horen Rens tegen Rody.
Rens: Is flink versleten.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Rody. In de volgende scene zit Rens achter een laptop en kijkt Rody mee. Daarna geeft hij feedback over Rens.
Rody: Dus die moeten vervangen worden. Nu mag je hem bijvullen als de test goed is.
Ik vind Rens een heel goede stageloper. Heel zelfstandig en nieuwsgierig. Hij leert makkelijk. Hij doet het bijna altijd goed dus ik hoef hem weinig op zijn donder te geven.
Beschrijver: Rens reageert op Rody. De video komt aan een einde.
Rens: Gelukkig. Veel lol erin.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "gebruikt moderne test, meet en diagnose apparatuur", "voert onderhoud, diagnoses en complexe reparaties uit aan", "bedrijfsauto's", "personenauto's", "bulldozers", "shovels", "graafmachines". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technisch specialist voertuigen en mobiele werktuigen" met daaronder de benodigde skills: "autoliefhebber", "techneut", "verantwoordelijk", "service gericht", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.