Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker Productietechniek". Een student medewerker productietechniek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als medewerker productietechniek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker Productietechniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Richard en de volgende tekst verschijnt: "Student, Richard van Valkenburg". De scene gaat over naar Gert met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Gert Versloot". Ze staan beiden in een werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt metalen producten en onderdelen."
Als eerste komt Richard aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Richard die metaal aan het slijpen is met een slijptol. In een volgende scène is hij aan het lassen. Hij draagt daarbij een laskap en handschoenen.
Richard: Ik leer vooral TIG-lassen, met platen werken en met constructies en vouwen zetten. Ik wil graag met mijn handen werken en met metaal. Het lassen vind ik heel leuk. Het moeilijkste is het instellen. Dat je alle randjes goed dichtmaakt.
Beschrijver: Na Richard komt Gert aan het woord. In de volgende scène geeft Gert uitleg aan Richard.
Gert: We zijn bij De Kuiper Horeca. We zijn fabrikant van professionele, hoog rendement frituur- en visbakovens. Richards werkzaamheden zijn heel divers. Ik vind het belangrijk dat ze gevarieerd werken. Waardoor ze ook gemotiveerd blijven. Dus alle werkzaamheden die wij hier doen, doet Richard ook.
Leg de mal erop. En je snijdt kaarsrecht. Vervolgens ga je lijmen. Je smeert het wat in. En je plakt het erin.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Richard. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Richard: Op mijn stage doe ik knippen, zetten en ik loop met een monteur mee die alles goed weet.
Beschrijver: Na Richard horen we Gert. In de volgende scene plaatst Richard plaatmateriaal in een machine en geeft Gert feedback. Daarna vervolgt hij zijn verhaal.
Gert: Ik ben blij met Richard. Het is een jongen die alles goed oppakt. Hij wil leren, begrijpt dingen goed en wil graag dingen beter doen.
Goed, Richard.
In de toekomst zie ik Richard zelfstandig werken. En daardoor van A tot Z een product kunnen maken.
Beschrijver: We horen nu Richard. Ondertussen buigt Richard plaatmateriaal met behulp van een machine.
Richard: Als je deze opleiding afgerond hebt, kun je zetter worden, TIG-lasser en MIG/MAG-lasser. Dan kun je ook nog de montage in als je wilt.
Beschrijver: Gert en Richard nemen samen een selfie-video op. We horen eerst Gert en daarna Richard. De video wordt daarna afgesloten.
Gert: Mensen, dit is het eindresultaat. Richard doet het de volgende keer zelf. Mazzel.
Richard: Doei.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker Productietechniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt de werkzaamheden voor", "meet en controleert het product en onderdeel", "rond de werkzaamheden af en levert het (metaal)product op", "vervaardigt en bewerkt het product", "houdt zich bezig met verspaning, constructiewerk lassen en plaatwerk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker Productietechniek" met daaronder de benodigde skills: "handig en vakkundig", "taakgericht en toegewijd", "veilig en precies werkend", "betrokken en leergierig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.