Werkvoorbereider fabricage

Kan jij goed rekenen en heb je technisch inzicht? Dan ben jij geknipt om als werkvoorbereider fabricage aan de slag te gaan.

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Metaal en metalektro
Code
25122

Opleiding

Je leert berekeningen maken over hoeveel mensen, machines en materialen er nodig zijn om een product te maken. Je leert offertes te maken. Je leert bestellingen te plaatsen en planningen te maken. Ook leer je hoe je het werk dat daaruit volgt kunt controleren op kwaliteit.

 

De vakken Nederlands, Engels en rekenen horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 6,7
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 79%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Ruim voldoende
Voor deze opleiding, in dit jaar

Descriptief transcript

"Praktijkleren Werkvoorbereider fabricage"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Werkvoorbereider fabricage". Een student werkvoorbereider fabricage spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als werkvoorbereider fabricage aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Werkvoorbereider fabricage". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pepijn en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pepijn Stam". De scene gaat over naar Jens met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jens Neuteboom". Ze bevinden zich in een magazijn. In beeld staat het volgende weergeven: "Bereidt de werkzaamheden voor bij productiebedrijven: rekenen, tekenen, plannen en organiseren." Op de beelden zitten Pepijn en Jens samen achter een computer.

Als eerste neemt Jens het woord.

Jens: Pneunet is deels engineeringbedrijf en deels uitvoerend bedrijf.

Beschrijver: Na Jens neemt Pepijn het woord. Ondertussen bekijken Jens en Pepijn een formulier samen met de onderdelen die ze op tafel hebben liggen.

Pepijn: Ik ben Pepijn Stam. Ik zit op het Horizon College en volg de opleiding werkvoorbereider fabricage. De ene keer moet ik wat aanpassen hier op de zaak helpen met de bouw van een productielijn of een machine. Of werkvoorbereidend werk: een calculatie of tekening maken.

Beschrijver: Jens houdt een onderdeel vast. Hij stelt een vraag aan Pepijn.

Jens: Heb je hier al een oplossing voor?

Beschrijver: Pepijn geeft antwoord. Hij laat daarbij de constructie zien op het computerscherm.

Pepijn: Die komt direct door die beugel. Die komt bij de uitvoer, hierachter. Daar komt dan weer een beugeltje op.

Beschrijver: Jens neemt het woord over van Pepijn. Daarna gaat de video terug naar het formulier en de onderdelen die ze hebben.

Jens: Het belangrijkste is om de persoon in kwestie in het begin te monitoren.

Beugels. Koker.

Beschrijver: We horen nu Pepijn.

Pepijn: Bouwplaat ook.

Beschrijver: Jens vult aan.

Jens: Sensoren.

Beschrijver: Pepijn neemt nu het woord en vertelt over de werkzaamheden.

Pepijn: Als er een order binnenkomt, gaan we eerst kijken wat we ermee kunnen doen en wat de klant wil. Dan gaan we overleggen of bij een storing kijken we wat er aan de hand is.

Beschrijver: Jens vertelt over de werkzaamheden van Pepijn. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene staan Jens en Pepijn bij een machine. We horen Jens tegen Pepijn. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over Pepijn.

Jens: Pepijn analyseert zelf ook de situatie bij de klant. Aan de hand daarvan bedenken we een oplossing. We laten hem daarin vrij van, bedenk jij wat.

Dit willen we niet. Als je hier die sensor Kijk, dan valt die ook weg.

Het is fijn als Pepijn zijn vleugels uit kan slaan. Zodat hij ook een stap kan zetten bij een grotere onderneming.

Beschrijver: Het woord gaat nu naar Pepijn. In de volgende scene neemt Pepijn een selfie-video op samen met Jens.

Pepijn: Het leukste vind ik sleutelen en het oplossen van storingen. Zolang de klant tevreden is, ben ik ook tevreden. Dat is altijd het belangrijkste. En dat het, het blijft doen.

Job done, goed resultaat.

Beschrijver: Jens spreekt nu voor de camera van SBB.

Jens: Het is leuk om te zien dat iemand de materie goed oppakt en er mooie dingen mee maakt.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Werkvoorbereider fabricage". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "regelt de materialen en middelen", "maakt (na)calculaties en offertes", "ondersteunt de projectleider", "optimaliseert het productieproces", "stemt af met andere disciplines", "verzamelt projectinformatie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Werkvoorbereider fabricage" met daaronder de benodigde skills: "adviserend", "technisch", "zelfstandig", "commercieel", "cijfermatig inzicht". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Heb je technisch inzicht en kun je goed rekenen? Als werkvoorbereider fabricage ben je verantwoordelijk voor ‘de cijfertjes’ binnen een project. Dat betekent dat je berekent hoeveel een product gaat kosten, hoeveel materiaal, mensen en machines nodig zijn en hoe lang het gaat duren. Ook help je collega’s met technische problemen en als de planning mis dreigt te lopen. Achteraf bereken je wat er de volgende keer beter kan. Dat overleg je met collega’s en opdrachtgevers.

Studie in cijfers

Baankans (op dit moment) 10 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €15
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    De metaal en metalektro is een brede sector. Er worden producten gemaakt zoals auto’s, fietsen, apparatuur voor de gezondheidszorg en onderdelen voor de bouw. Het werk in deze sector verandert snel. Er wordt met elektrische en mechanische machines gewerkt, en ook met computergestuurde systemen. Ook neemt het gebruik van robots toe. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Daarnaast werkt de sector aan eisen voor verduurzaming. Er wordt veel aandacht besteed aan hergebruik en recycling van materialen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Vakmensen in deze sector houden zich bezig met ontwerpen, productie en logistiek. Zij werken vaak met moderne computergestuurde machines. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig van besturingssystemen, 3D printing, lasersnijden en -graveren. Ze kunnen goed vooruitdenken en in de gaten houden of alle processen juist lopen. Ook hebben ze oog voor duurzame productiemethoden en materiaalgebruik. Het zijn mensen die het leuk vinden om bij te blijven met alle nieuwe ontwikkelingen in hun vakgebied. Dat is nodig want de sector zal zich blijven ontwikkelen met slimme technologie, productinnovatie en vernieuwing van processen.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Je leert technieken, gereedschappen digitale besturingssystemen en machines kennen die in deze sector worden gebruikt. Daar komt meer denkwerk aan te pas. Je leert hoe je verantwoord en zelfstandig (computergestuurde) machines kunnen bedienen. Verder leer je veel over duurzame technieken en materialen. Samenwerken met verschillende vakspecialisten is ook van belang. In je studie is niet alleen aandacht voor technische vaardigheden maar ook voor sociale vaardigheden.