Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medisch Pedicure". Een student medisch pedicure spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als medisch pedicure aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medisch Pedicure". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Juléa en de volgende tekst verschijnt: "Student, Juléa Voogt". De scene gaat over naar Monique met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Monique Rietkerken". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert instrumentele en medische pedicurebehandelingen uit, vaak als zelfstandig ondernemer." Op de beelden behandelt Juléa een patiënt in de behandelkamer.
Als eerste komt Juléa aan het woord. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Juléa: Ik ben in opleiding voor medisch pedicure. Bij Monique Rietkerken leer ik de praktijkervaring.
Beschrijver: Na Juléa gaat het woord naar Monique.
Monique: In mijn praktijk behandel ik diverse problemen. Dat kan van alles zijn. Ook kindervoeten, oudere voeten, reuma, diabetische voeten, met amputaties.
Beschrijver: De camera bevindt zich in een la. Juléa opent de la en we horen haar.
Juléa: Voor de behandeling start, ga ik eerst mijn handschoentjes pakken.
Beschrijver: In deze scene geeft Monique uitleg aan Juléa.
Monique: En dan desinfecteren en dan weer met die Urea-crème afsluiten.
Beschrijver: Juléa reageert op Monique. Daarna vertelt Juléa over haar werkzaamheden. Op de beelden doet Juléa een mondkapje en veiligheidsbril op.
Juléa: Ja, gaan we doen.
Er zijn veel werkzaamheden, vooral als er een nieuwe cliënt in de praktijk komt. Dan moeten we eerst zorgen dat de cliënt in kaart wordt gebracht. En wat het doel is van de cliënt. Waar wil die dus vanaf?
Beschrijver: Het woord gaat over naar Monique.
Monique: We proberen de problemen gelijk op te lossen op dat moment. En we geven een schoenadvies als dat nodig is.
Beschrijver: Na Monique horen we Juléa.
Juléa: Wat ik belangrijk vind, is de sterilisatie in de medisch pedicurepraktijk. Dat is ook een van de belangrijkste onderdelen.
Beschrijver: Monique neemt weer het woord over van Juléa. In de volgende scene geeft zij feedback aan Juléa. Ondertussen behandelt Juléa de voet van een patiënt.
Monique: Het belangrijkste wat Juléa kan leren is meer inzicht krijgen in de probleemvoeten van verschillende ziektes of aandoeningen.
Ik zou zeggen: ga verder zo met je ontwikkeling en prima. Dat we allebei enthousiast zijn over ons vakgebied. En dat we ons willen ontplooien en dat we nooit stil willen staan, toch?
Beschrijver: Juléa vult Monique verder aan. De video gaat naar een afsluiting.
Juléa: Ja, groeien is heel belangrijk.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medisch Pedicure". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "adviseert en bevordert de verkoop van producten/diensten", "maakt behandelplan op basis van anamnese en voetonderzoek", "voert een (medische) behandeling uit", "is vaak zelfstandig ondernemer". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medisch Pedicure" met daaronder de benodigde skills: "sociaal", "vakkundig", "commercieel", "zelfstandig", "verzorgend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.