Bekend beroep?

Bekend beroep?

Studenten maken kennis met onbekende beroepen.

 

15 minuten

Klassikaal

Als coach van het keuzeproces stimuleer je de studenten om zelf ook op zoek te gaan naar onbekende beroepen.

 

Studenten stimuleren om nieuwsgierig te blijven. 

Onbekende beroepen

Noem een onbekend beroep en laat de studenten vertellen wat ze al denken te weten over dit beroep. Hieronder staat een aantal suggesties genoemd.

  • Montagemedewerker houtechniek: Je kunt goed met hout werken. Je kunt iets maken volgens een tekening. Hierop staan ook maten. Je werkt netjes en precies. Je kunt goed en veilig werken met een houtbewerkingsmachine.
  • Sociaal werker: Voor dit beroep moet je goed met verschillende mensen kunnen omgaan. Je moet het ook leuk vinden om dingen uit te leggen. Je hebt soms te maken met klanten die veel problemen hebben. Om hier goed mee om te kunnen gaan moet je stevig in je schoenen staan.
  • Laborant: Als laborant doe je allerlei tests in een laboratorium. Je kunt als laborant bijvoorbeeld helpen om mensen of dieren beter te maken. In ziekenhuizen voer je, in opdracht van artsen, allerlei tests uit om te kijken of een behandeling helpt. Je kunt ook werken aan het verbeteren van producten of je kunt nieuwe producten onderzoeken.
  • Operator: Een operator houdt productieprocessen in fabrieken in de gaten. Dit gebeurt vaak vanuit de controlekamer. Dat is een grote kamer vol computers waarmee alle processen gevolgd en bediend kunnen worden. Als operator zorg je dat de productieprocessen goed lopen en storingen worden opgelost.

Laat vervolgens de bijbehorende video zien. Vraag de studenten of dit heel anders is dan ze in hun hoofd hadden. Herhaal dit voor zoveel onbekende beroepen als je wil.

Vertel ter afsluiting van deze opdracht dat er nog een heleboel onbekende beroepen zijn. Wellicht zit er iets tussen wat de studenten heel erg leuk vinden. Stimuleer ze om nieuwsgierig te blijven naar onbekende beroepen.

Zoeken